Modellen: Anja, Sasja & Nicole
Modellen: Anja, Sasja & Nicole Dagmar Lap

De (mode) maten revolutie

9 februari 2022 om 12:28 Zakelijk

HOUTEN  Opeens lijken vollere vrouwen met flinke borsten en billen overal te zijn. In webwinkels, modecampagnes en op social media. Ik probeer met mijn winkel al vanaf dat we zijn gestart te laten zien dat een maat er niet toe doet en ben blij om te zien, dat er iets gaande is in modeland.

Ze staat in de deuropening en kijkt een beetje verbaasd om zich heen. Blond haar, ruimvallende jas en hippe laarzen. Kan ik je helpen vraag ik? Hebben jullie ook zwarte broeken met smalle pijpen voor een grotere maat vraagt ze. Natuurlijk zeg ik en we lopen samen naar het broeken vak. Het is rommelig, maar gezellig in de winkel. Ons sale rek nodigt uit tot het passen van armen vol met kleding. Als u dit stukje leest zijn we bezig met de laatste week en wordt er naast het 20 euro rek nog een 10 euro rek gevuld voor de FINAL SALE!! Maar goed, ik dwaal af. 

Mijn klant komt uit Leusden en komt voor de COREL MMB broek. Een inmiddels beroemde broek. Heel hoog in de taille, gemaakt van superstretch, maar wel stevig materiaal en een rits aan de zijkant. Ik draag de broek (119,95) op de foto met een lila blouse (20,- uit het salerek). Een populaire broek voor dames met verschillende kledingmaten, maar toch steeds minder makkelijk te vinden. De broek maakt plaats voor modellen met wijde pijpen en drukke prints. Ook mooi. Ook leuk. Maar hoe maak ik al die broekenmakers duidelijk, dat dit soort fijne basisbroeken met een nette uitstraling gewoon heel erg nodig zijn? Het aanbod broeken is groot. Vooral broeken in travelstof. Maar die stof is gewoon niet voor iedereen geschikt. Daarnaast heeft ieder hip en trendy modemerk natuurlijk ook broeken in de collectie. Maar inmiddels weet ik. Een goeie broek komt van echte broekenmakers. Want dat is een hele kunst. Dus dat blijft een aandachtspunt. Wilt u een broek die goed zit? Dan moet deze gemaakt zijn door een broekenmerk, dat inmiddels zijn sporen heeft verdiend. Want een perfecte broek maken voor al die verschillende dames. Dat is een hele klus.

De dame rekent 5 broeken bij me af. Ze is goed geslaagd. Bij het afrekenen zegt ze terloops: “als ik de webshop niet had bekeken was ik hier nooit naar binnen gegaan”. Waarom niet vraag ik geschrokken. Ach, dit soort winkels gaat meestal tot en met maat 42. Ik ben het inmiddels zat om steeds iets leuks te zien en er dan achter te komen, dat het er niet in mijn maat is. Als ik je een tip mag geven? Graag zeg ik! Schrijf ergens op je raam, dat je ook grotere maten verkoopt. Daar zullen heel veel dames blij mee zijn. Ze heeft me aan het denken gezet. Wij hebben kleding tot en met maat 48. We hebben een uitgebreide collectie gehad tot en met maat 54, maar de dames kwamen niet voor deze maten. Nederlandse vrouwen worden gemiddeld steeds langer en zwaarder, maar er is steeds minder te vinden in de fysieke winkels boven maat 42 lees ik in een onderzoek. Dus eigenlijk zou de vraag naar kleding in een maatje meer groter moeten zijn in plaats van minder. Dat komt niet overeen met de modecampagnes die we zien en die vol inzetten op meer vrouw. Miss Etam, bekend om de collectie voor vrouwen met een maatje meer heeft het niet gered. Wat kan hier de reden van zijn? Ik hoop toch niet dat vrouwen met een grotere maat zichzelf minder gunnen. Dat het is: ik koop pas iets nieuws als ik ben afgevallen. Voor alle afvallers is de boodschap. Als het voor je gezondheid nodig is om af te vallen dan is het belangrijk om te doen. En als je het zelf graag wilt ook. Maar de weg naar je nieuwe maat toe mag je er ook gewoon leuk uitzien! Een wij winkeliers? Wij hebben ook onze rol in deze mode maten revolutie. Inkopen die grotere maten! Maat 48 of meer? Omdat er zo weinig dames met een maatje meer bij ons binnenkwamen hangt er behoorlijk wat aan ons salerek. Van MAT Fashion, VERPASS, UP! En &CoWoman. 

Enne.. we gaan het op het raam schrijven hoor. It Rains Fashion is er voor vrouwen in alle maten! 

Geen zin meer in de SALE? Er is ook al volop nieuw binnen in frisse pastels. Lentekleurtjes maar ook nog warm genoeg! Op de foto dragen wij heerlijke katoenen broekjes van het Merk Red Button (59,95). Verspreid het voorjaarsgevoel alvast een beetje en ga vol in de lieve kleurtjes!

Sasja van der Knoop (54) heeft een kledingwinkel Ity Rains Fashion op het Oude Dorp van Houten. Ze beschrijft op deze pagina haar belevenissen in de winkel en soms daarbuiten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
advertentie
advertentie