Garram schreef een boek over het leuk afsluiten van de les.
Garram schreef een boek over het leuk afsluiten van de les. Ibtissem Garram

Docente Frans Heemlanden schreef een boek over leuk lesgeven

Onderwijs

HOUTEN Ibtissem Garram geeft Franse les bij College de Heemlanden. Ze vindt dat school een cijferfabriek is geworden en wil voorkomen dat leerlingen direct na de toets alle geleerde stof weer vergeten. Daarom schreef zij het boek ‘200 ideeën om je les met succes af te sluiten’. 

door Agnes Corbeij

Ibtissem Garram geeft al 16 jaar Franse les bij College de Heemlanden. Ze vindt dat het onderwijs op sommige fronten tekortschiet. ,,Vooral in de onderbouw worden leerlingen volgestopt met kennis. School is een cijferfabriek geworden, het gaat om het halen van de proefwerken. Ik merk dat mijn leerlingen een week na de toets de stof alweer vergeten zijn.”

LEUK Volgens Garram komt dat doordat de leerlingen niet per se leren wat ze leuk vinden. ,,Wat je leuk vindt, blijft hangen.” Daarom gebruikt ze zelf al jaren het laatste deel van haar les voor algemene kennis. ,,In het begin stelde ik gewoon vragen zoals ‘Wat is de hoofdstad van Sri Lanka?’ of ‘Waar in de wereld wordt Duits gesproken?’ Ze weten het meestal helemaal niet. Er is een duidelijk gebrek aan algemene kennis.”

Maar er zijn meer oorzaken, aldus Garram. ,,Er is de druk vanuit huis om het VWO te gaan doen, ook als een kind dat helemaal niet kan. Er wordt vaak meer de nadruk gelegd op wat kinderen nodig hebben, dan op wat ze leuk vinden om te leren.” Ook de vele uren die leerlingen achter de spelcomputer zitten, hekelt Garram. ,,Daar leren ze ook niks van natuurlijk.”

ALGEMENE KENNIS Al voor corona was Garram begonnen met haar ideeën op papier zetten, over hoe ze de soms loze laatste minuten van haar les kon inzetten om de algemene kennis van haar leerlingen op te vijzelen. ,,Vaak is er wel wat ruimte en het is meteen een manier om de les leuk af te sluiten.” Tijdens de eerste lockdown had Garram tijd om het manuscript af te maken. 

,,Ik stuurde het naar vijf uitgevers en ik verwachtte er eigenlijk niks van. Maar alle vijf wilden ze het uitgeven. Ik heb voor Noordhoff gekozen, omdat dat het grootste uitgever van educatieve boeken is.” Van de vragen over algemene kennis maakte Garram ook spelletjes en ze voegde filosofische vragen toe zoals ‘Wie ben jij over 15 jaar?’

GROTE VILLA ,,Daar kreeg ik heel verrassende antwoorden op. Natuurlijk zijn er leerlingen die zichzelf zien als profvoetballer, in een grote villa met een prachtige vrouw en een mooie Ferrari. Maar er zijn er ook die dan juf op een basisschool willen zijn en twee lieve kinderen hopen te hebben. Ik merk dat het iets met ze doet om daarover na te denken.”   

Een andere tip uit het boek is de leerlingen alle gedachten laten opschrijven die ze op dat moment in hun hoofd hebben. Of dromen en wensen opschrijven en prioriteren. Ook legde Garram haar leerlingen de vraag voor: ‘Als jij Minister van Milieu zou zijn, welke tien beslissingen zou jij nemen?’ ,,De drie beste beslissingen hebben we in de klas besproken en naar de echte Minister van Milieu gestuurd. De leerling kreeg zelfs antwoord, dat was erg leuk.”

KOKEN VOOR OPA Als de les op vrijdag valt, laat Garram haar leerlingen graag alvast even nadenken over het weekend. ‘Wat ga jij voor ontspannende activiteit doen dit weekend?’ ,,Als ze daar even over nagedacht hebben, merk ik dat ze het vaak ook echt doen. Wandelen voor het ontbijt zonder hun telefoon. Geen suiker eten, een haarmasker aanbrengen, mooie muziek luisteren of gezond koken voor opa. Het levert hele mooie verhalen op na het weekend.”

Het boek helpt docenten om out of the box te denken. ,,Het is lastig genoeg om steeds iets nieuws te verzinnen en niet weer met een kahoot of bingo aan te komen. Van collega’s hoor ik dat ze de ideeën uit mijn boek goed kunnen gebruiken.” Het boek ‘200 ideeën om je les met succes af te sluiten’ is verkrijgbaar via Bol.com. 

advertentie