Afbeelding
Sportpunt Houten

Oktober Senioren Fitmaand: Bewegen om gezond te blijven, Sportpunt Houten helpt

Overig

HOUTEN Bewegen en sporten is goed voor je gezondheid. Dat is een vast gegeven. Maar hoeveel moet je dan bewegen? De beweegrichtlijnen helpen je daarbij. Het advies is niet alleen bedoeld voor volwassenen. Kinderen, ouderen en mensen met een beperking hebben een eigen richtlijn. Het motto is ‘bewegen is goed, meer bewegen is beter’.

De beweegrichtlijnen zijn opgesteld door het VWS (Volksgezondheid, Welzijn en Sport) op advies van de Gezondheidsraad. Toch is niet iedereen ervan op de hoogte. Dat bewijst onderzoek, want in 2021 haalde nog geen 50% van de Nederlanders ouder dan 4 jaar de norm. En daarbij brengen we gemiddeld 9 uur per dag zittend door. Renske van Hoeijen benadrukt het belang van bewegen namens alle fysiotherapeuten aangesloten bij de medische centra in Houten. ,,Door regelmatig te bewegen, stimuleer je je gezondheid. Met sterke spieren wordt het makkelijker om dagelijkse activiteiten te doen. En met sterke botten heb je minder kans op botbreuken.”

Ze vult aan: ,,Bewegen is goed voor je hart- en longfunctie en het verlaagt de kans op (chronische) ziektes. En als je toch ziek wordt, herstel je sneller. Bewegen is goed voor het geheugen, het concentratievermogen en de verwerkingssnelheid van informatie. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat bewegen het risico op dementie vermindert en het proces van Alzheimer vertraagt. Maar laten we vooral ook niet vergeten dat regelmatig bewegen zorgt dat je je goed voelt, want het verbetert je humeur en geeft energie. Door de stof endorfine die in de hersenen wordt aangemaakt, voel je je beter omdat je meer ontspannen bent en je tevreden voelt.”

DE BEWEEGRICHTLIJNEN PER CATEGORIE Voor volwassenen en ouderen ligt het doel op 2,5 uur per week matig intensief bewegen. Dat zijn activiteiten waarbij je hartslag stijgt, maar je nog wel kan praten. Bijvoorbeeld fietsen, wandelen, huishouden of tuinieren. Doe daarnaast minstens 2 keer per week activiteiten die je spieren en botten versterken, zoals krachttraining, hardlopen of bootcamp. Voor ouderen is het advies dit te combineren met balansoefeningen.

De jeugd tot 18 jaar heeft een andere richtlijn: 1 uur per dag matig intensief bewegen en 3 keer per week spier- en botversterkende oefeningen. Voor mensen met een fysieke beperking geldt: elke vorm van bewegen telt en heeft een positief effect. Kies een manier van bewegen die bij je past. En maak bewegen een vast onderdeel van je dag. Renske benadrukt: ,,Zit niet te vaak stil. Beperk en onderbreek zitten (en liggen) overdag zoveel mogelijk.”

OKTOBER SENIOREN FITMAAND Sportpunt Houten zet de gehele maand oktober in het teken van senioren en bewegen. Op vrijdagen en zaterdagen kun je op verschillende locaties een gratis fittest laten doen. En ruim 20 sportaanbieders bieden gratis proeflessen. Je hebt de keuze uit zo’n 200 lessen verspreid over de maand oktober. Voor iedereen wat wils, van tennis, dansen of krachttraining tot bridgen.

Renske staat volledig achter dit initiatief: ,,Als je ouder bent en blijft bewegen, wordt de kans om te vallen kleiner. En kun je langer de dingen blijven doen die voor jou belangrijk zijn. Niemand is te oud om de meerwaarde van bewegen te ervaren.”

Aanmelden kan via sportpunthouten.nl

Vragen? Mail naar healthy@houten.nl

advertentie
advertentie