Afbeelding
Foto: Pexels

Zo maak je een succes van je bedrijfspresentatie op een beurs

2 augustus 2023 om 15:38 Partnercontent

Als er een bedrijvenbeurs wordt georganiseerd dan overweeg je misschien om daaraan deel te nemen. Maar de kosten zijn vaak hoog. Voor het huren van een stand betaal je vaak forse bedragen. Het is dan ook zaak om je deelname goed voor te bereiden zodat je er het maximale uit kunt halen. Je staat er niet voor de lol maar om klanten te interesseren voor je producten of diensten en orders binnen te halen.

Zorg voor de juiste merchandise

Een deel van de bezoekers aan een bedrijfsbeurs komt uitsluitend voor de hebbedingen. Dat is misschien niet heel zakelijk, maar die groep is er nu eenmaal. Voor deze doelgroep kun je goedkope merchandise bestellen, zoals gepersonaliseerde aanstekers of balpennen. Het goede nieuws is dat je bedrijfsnaam erop staat en dat die wellicht toch blijft hangen. Dit soort artikelen koop je voor een klein bedrag per stuk. Zeker als je een grotere partij bestelt. Let wel op dat je geen duizenden stuks bestelt als je er maar een paar honderd denkt weg te geven. Balpennen die lang liggen schrijven niet meer als je ze jaren later alsnog wilt gaan uitdelen.

Wat geef je weg aan goede klanten?

Als je tijdens de beurs mensen aan je stand krijgt die meteen een order plaatsen of een mooie offerte aanvragen, dan scheep je die natuurlijk niet af met een goedkoop kleinigheidje. Daar mag wel wat meer tegenover staan. Bij bedrijven die producten bedrukken met logo kun je ook mooie dingen kopen, zoals een luxe pen in een doosje, of een mooie tas met logo. Zorg voor een subtiele bedrukking. Dan is de kans een stuk groter dat het product ook daadwerkelijk wordt gebruikt. De meeste mensen willen niet rondlopen als reclamezuil.

Neem de tijd voor serieuze klanten

Als het druk is op de beurs, zorg dan wel dat je voldoende personeel hebt om klanten te woord te staan. Je kunt het uitdelen van goedkope promotieartikelen overlaten aan de jongste medewerker, of misschien zelfs aan één van je kinderen. Serieuze klanten verdienen alle aandacht. Dan is de kans des te groter dat ze daadwerkelijk een opdracht geven of een bestelling doen. En als de ervaring goed is, bestaat bovendien de kans dat je bedrijf bij anderen wordt aanbevolen door deze klant.

Zorg voor een sprekende aankleding van je stand

Door je stand goed aan te kleden trek je meer bezoekers. Gebruik ballonnen of paraplu’s met logo om te laten zien wie je bent. Als de naam van je bedrijf niet meteen duidelijk is dan bestaat de kans dat mensen doorlopen. Laat ook duidelijk zien wat je te bieden hebt. Bezoekers moeten in het voorbijlopen kunnen zien waar het om gaat. Als ze daarvoor in de rij moeten gaan staan nemen ze die moeite meestal niet. De aandacht trekken en vasthouden, dat is waar het tijdens een beurs voor bedrijven om draait. 

advertentie
advertentie