Afbeelding
Foto Unsplash

Zorg voor een stressvrije zwangerschap

Partnercontent

Stress tijdens de zwangerschap? Dit wil je zowel voor jezelf als voor je baby zoveel mogelijk voorkomen. Hoe doe je dat? Want met al die hormonen die door je lichaam gieren en met deze veeleisende maatschappij waarin we leven is het niet altijd eenvoudig om het hoofd koel te houden. Wij geven je graag wat tips die je helpen stress tijdens de zwangerschap te vermijden.

1. Ga voor een katoenen pyjama in plaats van een synthetische

Een goede manier om stress te voorkomen tijdens de zwangerschap is door tijdig goede zwangerschapskleding te kopen. Zo is het belangrijk een zwangerschapspyjama in huis te halen waarin je echt comfortabel kunt slapen. Overweeg daarom een katoenen dames pyjama aan te schaffen. Ze zitten heerlijk en ventileren goed, waardoor jij heerlijk slaapt.

2. Kies een goed, ventilerend babymatras

Je voelt je een stuk minder gestrest tijdens je zwangerschap wanneer je weet dat zoveel mogelijk dingen al geregeld zijn voor de komst van je kindje. Zo is een goed matras voor je baby onmisbaar. Beddies voor baby’s moet goed ventileren, zodat je zoontje of dochtertje zowel in de zomer als in de winter comfortabel kan slapen.

3. Vervang je navelpiercing voor een zwangerschapsnavelpiercing

Heb je een navelpiercing? Ga dan tijdig op zoek naar een zwangerschapsnavelpiercing. Je eigen piercing zal met een paar maanden waarschijnlijk niet lekker meer zitten, omdat je buik groeit en je huid uitrekt. Om te voorkomen dat het gaatje dichtgroeit, kun je het beste een zwangerschapsnavelpiercing kopen.

4. Laat je benen masseren

Opgezwollen benen en enkels kunnen je zeker stress geven aan het eind van je zwangerschap. Om te ontspannen en wat van het ongemak weg te nemen, trakteer je jezelf het beste op een heerlijke massage. Salons die ervaring hebben met gezwollen enkels en benen gebruiken speciale massagetechnieken die ervoor zorgen dat je minder vocht vasthoudt in je benen en dat je bloedsomloop verbetert. Dit kan het zwangerschapskwaaltje enigszins verlichten.

5. Vermijd stress op werk

Zwanger zijn is al stressvol genoeg. Je zit dus niet te wachten op extra werkstress. Geef duidelijk aan aan je werkgever en je collega’s wat je wel en niet kunt. Leer ook ‘nee’ te zeggen, zodat je niet te veel hooi op je vork neemt.

6. Neem vervroegd zwangerschapsverlof

Heb je nog wat vrije dagen over? Het kan geen kwaad om deze te gebruiken om wat eerder met zwangerschapsverlof te gaan. Wellicht heb je nog veel te regelen alvorens de baby komt. Hier heb je dan voldoende tijd voor en hoe meer tijd je hebt, hoe minder je je hoeft te stressen.

7. Praat met iemand

Voel je je down, misschien door een burn-out, een depressie of een traumatische ervaring? Dan is het belangrijk dat je met iemand praat om de stress die je ervaart zoveel mogelijk te verlichten. Praat met je goede vrienden en naaste familieleden of bezoek een psycholoog.

8. Lees je goed in

Maak je je zorgen over je zwangerschap of de bevalling? Het is belangrijk je goed in te lezen. Hoe meer je weet over wat je te wachten staat, hoe beter. Zo ben je goed voorbereid. Sluit je ook aan bij een zwangerschapsgroepje. Hier kun je veel ondersteuning aan hebben. Bovendien zijn hier wellicht dames die al eerder een baby hebben gehad en die hun ervaring met je kunnen delen om je zo gerust te stellen.

9. Leef gezond

Wanneer je zwanger bent voel je je snel moe en door je hormoonhuishouding die op zijn kop staat, voel je je ook sneller gestrest. Het is daarom belangrijk goed voor jezelf te zorgen en zo gezond mogelijk te leven. Dit verlicht je stress. Denk daarbij aan het krijgen van voldoende slaap en het eten van gezonde maaltijden. Je voeding heeft namelijk een grote invloed op je hormoonbalans. Ook voldoende bewegen is belangrijk. Je hoeft niet per se te gaan sporten, maar neem bijvoorbeeld regelmatig een avondwandelingetje of stap op de fiets om boodschappen te doen.

10. Plan, plan, plan!

Van uitstel kom stress. De taken hopen zich op en je hebt steeds minder energie om ze uit te voeren. Plan dus goed en doe wat je kan wanneer je het kan. Op deze manier hoef je aan het eind van de zwangerschap, wanneer je weinig energie hebt, niet nog een hele waslijst aan klusjes af te werken.

advertentie