
Houtenaar Bert van den Oord is Officier in de Orde van Oranje-Nassau
25 juni 2026 om 14:16 MaatschappelijkHOUTEN/DE BILT Bert van den Oord (66) uit Houten ontving woensdag 24 juni een koninklijke onderscheiding. Uit handen van burgemeester Karen Heerschop ontving hij het lintje dat hoort bij de benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. De uitreiking was bij het KNMI in De Bilt, waar Van den Oord jarenlang werkte. Binnenkort gaat hij met pensioen en ter gelegenheid van zijn afscheid werd woensdag een conferentie gehouden.
Van den Oord werkte ruim veertig jaar als wetenschapper en leverde belangrijke bijdragen aan onderzoek naar de zon, de atmosfeer en ruimteweer. Hij stond bekend om zijn vermogen om ingewikkelde wetenschappelijke kennis om te zetten in praktische toepassingen voor de samenleving.
Bij het KNMI speelde hij een belangrijke rol bij de ontwikkeling van het Ozone Monitoring Instrument (OMI), een meetinstrument aan boord van een NASA-satelliet. De gegevens hiervan worden wereldwijd gebruikt voor onderzoek naar de ozonlaag en luchtkwaliteit.
Na een periode van ernstige ziekte zette Van den Oord zich met nieuwe energie in voor de ontwikkeling van de Nederlandse ruimteweerdienst. Daarmee hielp hij Nederland beter voorbereid te zijn op verstoringen door zonne-uitbarstingen, die onder meer satellieten en navigatiesystemen kunnen beïnvloeden.
Met de onderscheiding wordt zijn grote bijdrage aan wetenschap, innovatie en maatschappelijke veiligheid erkend.













