poster
poster Fietsersbond Houten

Fietsersbond Houten repareert fietsverlichting zaterdag 4 oktober op Het Rond Zien en gezien worden! Dat is wat je wil!

24 september 2025 om 14:33 Lokaal Deel je nieuws

’t Is weer voorbij die mooie zomer!  Zondag 26 oktober gaat de wintertijd in. Het wordt later licht en vroeger donker. Zorg dat je genoeg ziet in het donker en gezien wordt! Zet je licht van je fiets AAN! 

‘s Avonds zonder licht door de stad fietsen lijkt geen probleem. Er is immers veel omgevingslicht. Toch is er het risico om als fietser niet te worden gezien door medefietsers, scooterrijders, fatbikers-bestuurders en alles wat tegenwoordig meer op het fietspad rijdt.  Om over het buitengebied maar niet te zwijgen. Zeker in de donkere dagen en als het vaak regent, is zonder licht fietsen gevaarlijk. Geen licht aan, kan je dat een boete van € 75,- opleveren.  

Lastig soms die fietsverlichting! Een zomer lang niet gebruikt en nu doet ie het niet. 

De Fietsersbond Houten helpt je dan graag. Zaterdag 4 oktober repareren onze vrijwilligers op Het Rond je fietsverlichting. Kleine reparaties aan de verlichting zijn gratis; alleen materiaalkosten moet je betalen. Niet alleen voorkom je boetes, je voorkomt ook ongevallen. Met goede verlichting neemt het risico dat je als fietser in het donker wordt aangereden met een vijfde af. 

Wintertijd

Nog even en de zomertijd is voorbij. In de nacht van zaterdag 25 naar zondag 26 oktober gaat de klok één uur terug. Op maandag 27 oktober gaat de zon in Houten pas om 6 voor half acht op (07.24 uur) en al bijna om kwart over vijf (17.22 uur) weer onder. Grote kans dus dat in je het donker naar school of werk gaat, in het donker weer thuis komt of in het donker gaat sporten. 

Laat je zien in het verkeer en zorg dat je zelf goed kunt zien!

Regels

Je fietsverlichting moet aan zijn als het donker is. Dat is volgens de wet is tussen zonsondergang en zonsopgang. 

Vóór moet je wit of geel licht hebben en achter rood. Losse lampjes mogen wel, maar zorg dat ze goed zichtbaar zijn en recht vooruit en recht achteruit schijnen. Dus niet vastmaken op je armen of op je hoofd..Je moet ook reflectoren op je fiets hebben. Een rode reflector (niet driehoekig) op de achterkant van je fiets, gele reflectoren op de trappers en witte of gele reflectoren op de wielen (velgen) of banden. Lampjes mogen NIET knipperen. 

Boetes

Als je zonder fietsverlichting of reflectoren in het donker rijdt, riskeer je een stevige boete! 

Bij geen licht voor of achter is dat € 75,-. Dat betaal je ook als je licht knippert, als je licht niet goed zichtbaar is of verkeerd is vastgemaakt of van de verkeerde kleur is. Heb je geen trapper- of wielreflectoren of slechte rode reflectoren dan kan je een boete van € 45,- krijgen. 

Zie en wordt gezien: Zet je licht aan! Met goede fietsverlichting kom je veilig en zonder boete thuis. De Fietsersbond Houten repareert fietsverlichting zaterdag 4 oktober van 11.00 tot 16.00 uur op Het Rond. Kleine reparaties aan de verlichting zijn gratis. Je betaalt alleen materiaalkosten.  (N.B. Wij repareren alleen verlichting).

Download een poster van houten.fietsersbond.nl

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
advertentie