Jeroen links met drie cliënten die werken in het Eetatelier; v.l.n.r. Dunja, Martin en Rustam
Jeroen links met drie cliënten die werken in het Eetatelier; v.l.n.r. Dunja, Martin en Rustam Irene van Valen

Jeroen van der Maat over de begeleiders in Het Eetatelier: ,,Wij zijn de rots voor cliënten”

Corona

HOUTEN De nieuwe menukaart lag klaar, de banner was aangepast, de aankleding en gezelligheid in het restaurant waren rond. Helaas moest het restaurant dicht. ,,Het was mijn eerste menukaart in mijn nieuwe functie als bedrijfsleider van het Eetatelier”, zei Jeroen van der Maat. ,,Opnieuw raakten structuren in de war, de rust verdween weer. Als team zochten we opnieuw naar een zinvolle invulling voor de cliënten die leren en werken in Het Eetatelier.”

Irene van Valen

Het team keek reikhalzend uit naar de feestdagen en ineens klonk: ,,Wat nu?” Om de cliënten toch structuur en rust te bieden, leerden zij oliebollen, kerstkransen en koekjes bakken en deelden die uit in de buurt en het Haltnahuis. Daarmee leerden zij naast bakken, contact te maken met mensen. Ze vonden dat leuk”, vertelde Jeroen.

KOOKLESSEN Het Eetatelier is boven alles een restaurant en een plek voor dagbesteding. Het is van belang dat de cliënten een zinvolle dagbesteding hebben. De uitdaging om daar invulling aan te geven ligt bij Jeroen en zijn team. ,,Waar wij tijdens de eerste lockdown vooral gericht waren op afhaalmaaltijden, maken en bezorgen we nu maaltijden bij woongroepen in Houten. Daarmee creëren we een win-win situatie: wij koken de maaltijden en hebben daarmee werk voor onze cliënten en de begeleiders in de woongroepen hoeven niet te koken. Daarmee kunnen zij hun aandacht op andere dingen richten.” Particulieren kunnen nog steeds maaltijden afhalen, alleen is het menu bepaald door ons. Zij kunnen hetzelfde gerecht afhalen dat wij maken voor de woongroepen. Alle informatie daarover staat op de site. Omdat de cliënten nu meer tijd hebben in de keuken, leren zij onder andere snijtechnieken en vakjargon als mise-en-place, brunoise en julliene.

ACTVITEITEN Naast het werken in de keuken bestaan er ook momenten van samenzijn, contact en overleg. ,,De dag-start, waarbij we de dag doornemen, de lunch en het eten ’s avonds zijn waardvolle momenten voor ons als team. Dan delen we onze zorgen, onzekerheden en onrust, onder andere als een persconferentie nadert. De cliënten zijn dan altijd gespannen. We weten wat ons te doen staat als we open mogen. Zo niet, dan biedt het team ook andere activiteiten aan. ,,Denk aan het maken van een kletspot. Iedereen bedenkt een vraag, schrijft die op een kaartje dat geplastificeerd wordt en doet die in de pot. Tijdens een moment samen beantwoorden we om beurten een vraag. Het idee is dit soort potjes op de tafels te zetten als het restaurant weer open mag. Wij hebben er nu in ieder geval al plezier in.” Jeroen wijst op de sjoelbak: ,,Soms sjoelen we en zetten daarbij de muziek wat harder. Dat zijn mooie momenten.”

SPIEGEL Door de onrust vragen cliënten meer aandacht. Zoekend naar nieuwe zingeving en soms ook niet zeker van de situatie, voelt Jeroen dat hij en de andere begeleiders de rots zijn waar de cliënten op bouwen. Hoewel dat extra energie kost, ervaart hij dat hij in het luisteren naar elkaar en het bieden van rust ook voor zichzelf zorgt. ,,Het werkt als een spiegel. Ik zeg hen zich niet druk te maken, rustig af te wachten en in het nu te leven. Met die raad aan hen, help ik evengoed mezelf. Het loopt toch anders dan we verwachten, we leren dat het leven helemaal niet zo maakbaar is. ”

STRUCTUUR In vergelijking met de vorige bedrijfsleider, houdt Jeroen meer van structuur en overzicht en denkt meer in lange termijnen. ,,Dit komt mezelf en het team ten goede. Ik kijk graag bij andere dagbestedingen hoe zij omgaan met de lockdown en leer van hen, zoals zij van mij. De coronacrisis maakt dat we elkaar meer opzoeken. Ik ben als leidinggevende meer aanwezig dan de vorige leidinggevende, omdat ik alleen leiding heb over het Eetatelier en Koffieatelier. Ik werk twee dagen in de week als kok en de andere dagen houd ik me bezig met de administratie, planning, onderhoud en overleg.” Met trots besluit Jeroen met: ,,Binnenkort rijdt onze bezorgbus met eigen belettering rond. Wat blijft is hopen op een snelle opening, want we zijn een restaurant. Dat willen we uitoefenen.”

advertentie