Mieke op de fiets. Op dit kruispunt bij het Kant werd ze vorig jaar aangereden
Mieke op de fiets. Op dit kruispunt bij het Kant werd ze vorig jaar aangereden Irene van Valen

Ongelijkheid op de Houtens fietspaden; meld fietsongelukken altijd bij de gemeente

7 februari 2023 om 12:56 Duurzaamheid

HOUTEN Na een aanrijding met een e-biker en bij het zien van meer problemen op de Houtense fietspaden, besloot Mieke Franken hier aandacht voor te vragen. Samen met Doesjka Hoogewoud, bestuurslid van de Fietsersbond Houten (FBH), bespreekt ze de problemen die ze ervaart en wat eraan gedaan wordt. Daarin blijkt het melden van aanrijdingen erg belangrijk.

Irene van Valen

Mieke die in de Hoeves woont, ziet dat het recht van de snelste geldt op het kruispunt van het Weerwolfspad met het verlengde van de Lobbendijk. Mieke vertelt: ,,Datzelfde geldt bij het Kant op het kruispunt van het Weerwolfspad en het Onderdoor. Door de grote verscheidenheid aan fietsen en snelheden is de gelijkheid verdwenen. De snelste neemt voorrang. Ik werd op 5 oktober 2022 aangereden door een e-biker op dat kruispunt en zag diezelfde week dat een oude dame bijna werd aangereden op het Onderdoor. We kennen allemaal die voorbeelden. Dit verdient aandacht want Houten moet fietsveilig blijven. Het lijkt echter gevaarlijker te worden door meer elektrische fietsers in allerlei soorten en maten en door intensiever gebruik van het fietspad. De punaises, verhogingen op fietskruispunten in Houten Zuid, zouden ook in het noordelijke gedeelte vaker moeten voorkomen.”

ROTONDE

Mieke hoort mensen zeggen dat de kruising bij het Kant een rotonde is door de witte stip in het midden. Doesjka ontkent dat: ,,Die kruising is een gelijkwaardige kruising, waar rechts voorrang heeft. Omdat die niet haaks is, ontstaat er onduidelijkheid. Men moet er extra goed opletten. In het algemeen maken verschillende snelheden, nieuwe soorten fietsen en meer gebruikers zoals ook de grote golfkarren en bezorgers de fietspaden onveiliger. Punaises worden meestal ingezet waar autogebruikers op het fietspad mogen rijden. Het zijn drempels. De keerzijde van punaises is dat ze in de winter glad kunnen zijn en valpartijen veroorzaken. Fiets er daarom omheen.”

OPLOSSINGEN

De fietsersbond staat in contact met de gemeente en wordt regelmatig betrokken bij de (her)inrichting van Houten. ,,We praten over de breedte van de fietspaden en de huidige aanbevelingsnormen voor verbredingen. Die kosten geld. We kijken naar gevaarlijke kruispunten, zoals die bij de Kruitmolen waar fietsers en autobestuurders elkaar kruisen. Deze wordt meegenomen in de herinrichting van de Molenzoom, wat langer duurt door de afwijzing van de Ruimtelijke Koers. Invoering van een maximumsnelheid van bijvoorbeeld 25 km/u lijkt een oplossing, maar hoe handhaaf je dat? De gemeente vraagt aan ondernemers hun bezorgers minder hard te laten fietsen.” 

FIETSTAD

Doesjka: ,,De burgemeester wil graag dat Houten in 2028 weer fietsstad wordt. FBH vindt dat een mooie ambitie. Daarbij gaat het om onder andere fietsparkeren, fietsveiligheid en onderhoud. Dat doen we deels samen: spreek elkaar aan op het fietsgedrag; geef elkaar de ruimte en houd je aan de regels. Die zijn er voor ieders veiligheid. Daar waar hulpverleners opgeroepen worden na een aanrijding, volgt een melding bij de gemeente. Word je aangereden en is er geen hulpverlener nodig, meldt het dan zelf op de contactpagina van de gemeente of bij ons als fietsersbond. Alleen door meldingen wordt duidelijk waar de grootste problemen zijn.”

advertentie
advertentie