De laatste kilometer in Houten wordt groen met betere service en een lagere prijs.
De laatste kilometer in Houten wordt groen met betere service en een lagere prijs. W. Kistemaker

Groene distributie in Houten

22 oktober 2020 om 07:32 Verkeer en vervoer

HOUTEN Voor dit artikel ging Wilko Kistemaker, projectmanager bij !mpact Houten op bezoek bij Andries Vlot, een van de ambassadeurs van !mpact Houten en directeur van TSN Groep. Andries heeft het afgelopen half jaar veel duurzame initiatieven gerealiseerd. Tevens is hij deelnemer in projecten van !mpact Houten. Denk aan zonnepanelen op grote daken, energieopslag en circulair maken van GFT afval. Eén van zijn bijzondere projecten is de elektrische stadsdistributie op de Last Mile vanuit een groene hub in Houten.

Wat is groene stadsdistributie? “Dit houdt in dat aan de rand van Houten pakketten en producten worden afgeleverd, van koelkast tot schoenendoos, van Ikea kast tot laptop, en dat deze producten op het door de klant gewenste tijdstip elektrisch worden bezorgd.”

Waarom ben je dit project gestart? “De logistieke bewegingen in Nederland zijn verre van optimaal, eigenlijk is het dramatisch. Alles rijdt kriskras door elkaar, zonder logica. Elke keer rijdt er weer een andere pakketdienst door de wijk, en de klant weet niet wanneer de bestelling precies bezorgd wordt. Er worden zoveel onnodige kilometers gemaakt, vaak met dieselauto’s, dus ook de kosten kunnen omlaag. Het doel is om op deze nieuwe manier van distributie de ‘Last Mile kilometers’ te reduceren en emissieloos te maken. Zo wordt de uitstoot van CO2 drastisch verminderd.”

Hoe onderscheidt stadsdistributie zich? “Naast elektrisch vervoer kan er veel beter op de service van bijvoorbeeld de aflevertijd worden ingespeeld en door deze optimalisatie kunnen ook de kosten omlaag. Dat zijn we aan het realiseren.”

Welke resultaten zijn/worden ermee bereikt? “Gemeente Houten laat haar bestellingen binnenkort afleveren bij de Groene Hub van TSN Groen waar ze worden gebundeld en elektrisch bij het gemeentehuis worden afgeleverd op het gevraagde tijdstip. Dat kan een elektrische vrachtwagen, bestelwagentje of een elektrische bakfiets zijn. Andere Houtense bedrijven volgen binnenkort.”

Welke ambitie heb je met dit concept? “Houten is de startplaats en van daaruit zullen andere locaties volgen. Delft is de tweede stad waar TSN Groep met deze groene stadsdistributie aan de slag gaat en er worden al gesprekken gevoerd met Zwolle, Dordrecht, Utrechtse Heuvelrug en partijen van de provincie Utrecht. Verder gaan we ook de retourdistributie toevoegen en optimaliseren, via op- en afhaal punten. Ook willen we een verduurzamingsfonds opstarten.”

Welke tips of opmerkingen heb je voor andere ondernemers of inwoners? “Heb je een plan op het gebied van duurzaamheid, wacht dan niet af maar ga zelf beginnen. Je kunt binnen je eigen mogelijkheden al veel bereiken. Verder hoor ik graag de reacties van de lezers van dit artikel. We zijn zeer geïnteresseerd in hun vragen en wensen. Wij gaan dan proberen deze te verwezenlijken. Als laatste wil ik graag gezegd hebben dat we met zorg om zullen gaan met mensen die nu in deze markt hun brood verdienen. De hele distributiemarkt kan en moet beter en daar zullen we heel veel mensen voor nodig blijven hebben maar het zal wel anders en beter moeten dan nu.”

De ontwikkelingen gaan snel dus binnenkort meer over de groene stadsdistributie in Houten.

Mail voor meer informatie of reacties naar: a.vlot@tsngroep.nl en info@impacthouten.nl.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie