Afbeelding
Photo by Austin Distel on Unsplash

Hoe reclame aan verandering onderhevig is

Partnercontent

Marketing is een dynamische branche waarin verandering de enige constante lijkt. Niet alleen moeten er constant nieuwe manieren gevonden om nieuwe klanten aan te trekken en bestaande te behouden, ook de plek waar dit contact plaatsvindt verschuift. 

Het is alweer zo’n tien jaar geleden dat de gratis dagbladen Metro en Spits, die volledig door advertentie inkomsten bekostigd werden, verdwenen. Steeds meer mensen raakten gewend aan het online lezen van nieuws en met het populair worden van de smartphone met internet, werden gedrukte media steeds minder populair.

Daarnaast deed gepersonaliseerde reclame zijn intrede. Niet langer kreeg iedereen dezelfde reclame op dezelfde pagina te zien, maar werd reclame afgestemd op het profiel van de lezer. Het spreekt voor zich dat deze reclames effectiever en dus meer waard zijn, waarmee het voor uitgevers lonender werd om zich nog meer op online activiteiten te richten.

Toch blijft het voor veel bedrijven nog steeds aantrekkelijk om wel te adverteren in de publieke ruimte en op traditionele media zoals lineaire televisie en radio. Hoewel je doelgroep niet zo fijntjes gedefinieerd kan worden, bereik je wel een bepaald type mensen gebaseerd op in of tussen welke programma je uitzendt en bovendien is het bereik over het algemeen veel groter.

Een andere vorm van marketing gebeurt door middel van affiliates, waarbij een bedrijf commissies betaald aan degene die klanten aandraagt. Bekende voorbeelden hiervan zijn prijsvergelijkers of review sites. Iedereen kent bijvoorbeeld bellen.com en gaslicht.com, maar ook bijvoorbeeld in de online gokwereld is dit een veel geziene methode. Een voorbeeld van een review is bijvoorbeeld deze Circus Casino recensie.

Het voordeel van ‘affiliate marketing’ en ‘targeted advertising’ is dat je door specifieke doelgroepen aan te spreken, ook andere, groepen zoals kwetsbare jongeren, niet bloot stelt aan bijvoorbeeld alcohol en gokreclames. 

Daarnaast is er wel nog verdere regulering nodig, want ondanks dat de gokbranche heeft afgesproken geen gebruik meer van buitenreclames te maken, is dit een vrijblijvende afspraak waar bovendien niet alle aanbieders zich gecommitteerd hebben. Hierop heeft Tilburg als eerste gemeente besloten om zelf per 2023 buitenreclame voor kansspelen te verbieden. Daar zal op stations en in bushokjes dus geen Koning Toto meer te zien zijn.

Toto en alle andere aanbieders van zullen in ieder geval op zoek moeten naar nieuwe boegbeelden, want vanaf 30 juni is het voor een grote groep mensen echter niet meer toegestaan om reclame voor gokken te maken. Deze nieuwe regels zijn er op gericht om met name jong volwassenen tot een jaar of 24 niet overmatig bloot te stellen aan de verleiding om een gokje te wagen. Deze groep heeft men vanaf het de introductie al geprobeerd extra te beschermen door hen bijvoorbeeld uit te sluiten van bonussen en speciale aanbiedingen. 

Tot slot zijn er vanaf deze zomer ook nieuwe en veel strengere regels voor influencers en online streamers ten aanzien van het vermelden van sponsoren en sluik reclame. Hoewel dit alleen geldt voor de meest populaire kanalen, kanalen met meer dan een half miljoen volgers of abonnees, zijn de regels wel direct net zo streng als die voor grote online streaming bedrijven zoals NLZiet en Videoland. 

De tijd zal het leren hoe en wanneer de volgende grote verandering in onze mediaconsumptie plaats zal vinden en hoe de marketing branche daar dan vervolgens op inspringt. 

advertentie
advertentie