Afbeelding
Handtassen

Het logo van een merk, Van Nike tot Burkely

2 augustus 2019 om 14:07 Overig

Just do it. De tagline van Nike. Voeg daar het logo aan toe en je ziet het voor je. Het is een van de best ontworpen brands ter wereld. Ken je er meer?

Het is een kunst en een kunde, het ontwerpen van logo’s, taglines en slogans. Het is niet zomaar raak. En soms juist wel. 

Het logo van Nike wordt de swoosh genoemd. Het bedrijf had in de tijd dat het logo er kwam nog de naam Blue Ribbon Sports. In 1978 werd het Nike. Het logo zou dus geen connectie hebben met de godin Nike. De swoosh werd namelijk al in 1971 ontworpen door Carolyn Davidson, toentertijd nog grafisch ontwerpstudente.

Gert Dumbar, die van het NS logo en nog veel meer

Een van Nederlands beste designers is Gert Dumbar. Denk aan de logo’s van de NOS en het Rijksmuseum. Inderdaad; bedenk het maar. Dumbar studeerde aan de Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag en vervolgde dit met een designopleiding aan de Royal College of Art in Londen. Zijn eerste stappen in de wereld van design zette hij in de industriële vormgeving. Daar creëerde hij het logo van de NS, tot op de dag van vandaag herkenbaar en krachtig. In 1977 opende hij zijn eigen grafisch ontwerpbureau Studio Dumbar. Als grafisch ontwerper kreeg in de loop der jaren meerdere onderscheidingen waaronder de H.N. Werkmanprijs voor zijn hele oeuvre. Hij wordt geroemd om zijn vernieuwende blik op design. Meer legendarische logo’s, die iedereen kent en waarvan het lijkt alsof ze er altijd zijn geweest: 

De gouden bogen van McDonald’s

De appel van Apple

De krokodil van Lacoste

Het paard van Ferrari

Als je deze logo’s ziet, lijken ze vaak zo eenvoudig, maar er gaat veelal heel wat denkwerk, gepuzzel, gebrainstorm, geschets, getob en gedoe aan vooraf. En dan is er nog de tagline die bij sommige merken van belang is. 

Burkely: every day

Nike koos voor: just do it, Burkely koos voor ‘every day’. En zo kunnen we nog wel even doorgaan. Bij het zien van het logo denk je misschien niet direct aan Burkely tassen. Toch wordt er slim op ingehaakt, want wat heb je iedere dag bij je als je naar kantoor gaat? Precies, die laptoptas. Every day. Je identificeert je via logo en tagline met een merk. Onbewust vaak. Volgens ‘deskundigen’ moet een slogan of tagline (waar weliswaar ook weer verschil in zit, vooral in gebruik) aan de volgende kenmerken voldoen: goed te onthouden zijn, je moet het direct begrijpen, is onderscheidend, geeft een gevoel weer, geeft de kwaliteit weer waarmee het zich onderscheidt van alle andere. Ga er maar aan staan. 

Nou vooruit, nog een paar voorbeelden: M&M’s: smelt in de mond, niet in de. hand. Apple: Think Different. McDonald’s: I’m lovin’ it. Maybelline: Maybe she’s born with it. Maybe it’s Maybelline. L’Oréal: Because you’re worth it. Welke kun jij zo opnoemen? 

advertentie
advertentie