De pont tussen Schalkwijk en Culemborg
De pont tussen Schalkwijk en Culemborg Sharmaine Berkelaar

'Zolang het gaat, varen we door'

23 oktober 2018 om 21:52 lokaal

SCHALKWIJK De extreem lage waterstand in de Lek zorgt voor problemen voor de pont tussen Schalkwijk en Culemborg. ,,Het water kan nog 20 centimeter zakken en dan kan de pont niet meer varen", aldus Peter van Steijn, schipper van de 'Culemborg II'.

door Sharmaine Berkelaar

De overtocht tussen Culemborg en Schalkwijk over rivier de Lek duurt hooguit 3 minuten en is een belangrijke oversteek voor veel scholieren. Jacqueline Brosi houdt het nieuws over de lage waterstand dan ook nauwlettend in de gaten. ,,Mijn zoon fietst iedere dag vanuit Schalkwijk naar zijn school in Culemborg. Als de pont tussen Schalkwijk en Culemborg niet meer zou varen dan moet hij naar de pont in Beusichem fietsen en dat is een flink eind om."

VOORUITZICHTEN Peter van Steijn, al 37 jaar schipper op de 'Culemborg II' geeft aan dat het water nog ongeveer 20 centimeter kan zakken en dat de pont in Culemborg dan niet meer kan varen. Wat er vervolgens gaat gebeuren, weet hij niet. ,,Het is afwachten. We varen net zolang door totdat het echt niet meer gaat." De volgende veerpont is in Beusichem, zo'n 6 kilometer verderop. Ton Paulus, eigenaar van deze veerdienst, weet niet hoe lang zijn pont nog kan doorvaren. ,,Zolang het gaat, varen we door, wanneer we brokken gaan maken dan stoppen we ermee."

Wanneer de waterstand onder de 2,45 meter boven NAP zakt, kan je volgens Rijkwaterstaat spreken van een lage waterstand. De huidige waterstand bij de brug van Culemborg is 1,76 meter boven NAP en volgens de voorspellingen zal het waterpeil blijven zakken. Dat komt omdat er zeer weinig neerslag valt in Zuid-Duitsland en Zwitserland, de stroomgebieden van de Rijn en de Maas. Vooralsnog ervaren de voetgangers, fietsers en auto's nog geen problemen. Wel hebben de veerdiensten maatregelen moeten nemen voor zwaardere voertuigen.

ZWAAR VERVOER MOET OMRIJDEN Het maximale toegestane gewicht voor een voertuig op de 'Culemborg II' is 15 ton. Peter van Steijn: ,,De pont komt door het zware gewicht dieper te liggen en dan komen de laadkleppen niet meer boven de veerstoep uit."

Zwaar vervoer had de mogelijkheid om uit te wijken naar de pont in Beusichem. ,,De veerstoepen lopen hier verder door waardoor wij minder snel last hebben van het lage water dan de pont in Culemborg. Maar omdat het waterpeil nog steeds zakt, hebben ook wij vanmorgen laten weten dat voertuigen boven de 5 ton niet meer op de pont kunnen", aldus Ton Paulus. Vooral boeren en loonwerkers hebben hier last van, grote tractoren moeten nu zo'n 8,5 kilometer omrijden via de A27, het eerste punt waar autoverkeer de Lek kan oversteken.

ALTERNATIEVEN Mochten alle ponten stoppen met varen dan hebben fietsers de mogelijkheid om de A2 over te steken. Voor scholieren uit Schalkwijk die naar Culemborg fietsen zou dit betekenen dat ze bijna 2 uur onderweg zijn. Een andere mogelijkheid is om op de fiets van Schalkwijk naar station Houten Castellum te fietsen en daar met de trein naar Culemborg te gaan. Jacqueline Brosi: ,,Als de ponten niet meer varen dan moet mijn zoon met de trein naar school en dat wordt een duur grapje. Gelukkig is het deze week schoolvakantie dus we hopen dat het waterpeil volgende week weer gaat stijgen zodat de scholieren er geen last van hebben."

advertentie
advertentie