Huisarts Marcel Ebbing bij de ambulance waarmee hij met een ambulancechauffeur snel bij een patient komt
Huisarts Marcel Ebbing bij de ambulance waarmee hij met een ambulancechauffeur snel bij een patient komt Irene van Valen

Spoedposten lopen over: zorg voor patiënt komt in gevaar

Zorg

HOUTEN De huisartsenspoedposten in onze regio, waaronder de spoedpost in Nieuwegein lopen over in het werk. Huisarts Marcel Ebbing, bestuurder bij de spoedposten, maakt zich daarom zorgen over de kwaliteit van de zorg. Die komt volgens hem in het geding. We kunnen er wel met elkaar iets aan doen.

Irene van Valen

Ebbing noemt twee redenen waarom het te druk is op de spoedposten.: ,,Er is een tekort aan triagisten en zij krijgen veel meer telefoontjes dan gewoonlijk.” Waar normaal 800 telefoontjes in een weekend binnenkomen, zijn dat er tegenwoordig minstens 1200. Afgelopen zaterdag was het de drukste weekenddag ooit. De triagist aan de telefoon bepaalt of op dat moment medische zorg nodig is en legt dit vervolgens vast in het systeem. Bij elkaar een tijdrovende klus. Als mensen met onschuldige klachten als een voetschimmel, insectenbeet of kind met koorts bellen, ontstaan lange wachttijden en komt de echte spoedhulp in de knel.

ZELFZORG ,,Patiënten moeten goed naar de eigen klachten kijken en bepalen of het om een spoedsituatie gaat of dat het tot maandag kan wachten”, zegt Ebbing. ,,Veel klachten zijn eenvoudig met zelfzorg te behandelen. Raadpleeg daarom altijd eerst www.thuisarts.nl of www.moetiknaardedokter.nl. Bedenk vooral dat de spoedpost alleen voor spoedeisende zaken bedoeld is!”

BEGRIP Ebbing krijgt het idee dat mensen angstiger en onzekerder zijn en sinds de versoepelingen van de RIVM maatregelen vaker direct geholpen willen worden. ,,Juist in de avonden, nachten en weekenden werken we met minder personeel. We vragen daarom niet alleen begrip maar ook medewerking van patiënten om de beste zorg te kunnen blijven bieden.” Ook door de week zijn de assistenten in de dagpraktijk drukker en hebben te maken met meer onverdraagzaamheid. Een patiënt die de oren uitgespoten wil hebben, kan niet altijd op de dag zelf worden ingepland. Dat moeten we accepteren.” Wat betreft langere wachttijden aan de telefoon bij je eigen huisarts, raadt Ebbing patiënten aan later of in de middag te bellen, dan is het vaak rustiger dan ’s ochtends om 08.00 uur.

SAMENWERKING Wellicht zijn er mensen die willen overwegen om na de opleiding MBO-4 verzorgende een opleiding tot triagist te volgen of zijn er mensen die willen herintreden. Zelf werkt Ebbing met plezier twee keer in de maand op de spoedpost. ,,Het is fijn samenwerken met de regiearts en de triagisten en om zo dicht bij de Eerste Hulp te zitten. Goede hulp is direct aanwezig. Het moet alleen wel werkbaar blijven en dat doen we met elkaar.”

advertentie