Afbeelding
Ondernemen

Tips voor het starten van een eigen onderneming

19 maart 2020 om 17:08 Partnercontent

Een eigen onderneming starten kan een flinke klus zijn waar veel tijd in gaat zitten. Dit proces bestaat voornamelijk uit grondig onderzoek en de nodige voorbereidingen. Er zijn namelijk genoeg zaken waar jij als startende ondernemer rekening mee moet houden. Denk bijvoorbeeld aan het vinden van een geschikte markt en locatie. Je wil immers wel dat jouw product of dienst een succes wordt. Wil je een eigen onderneming starten in Houten? Om de kans van slagen te vergroten geven we je graag een aantal tips.

Rechtsvorm
Jouw ambitie voor het starten van een eigen onderneming begint bij het kiezen van een rechtsvorm. Wil je bijvoorbeeld een eenmanszaak? Of besloten vennootschap? Kijk ook naar hoe je de aansprakelijkheid wilt regelen en wat voor jou het meest voordelig is. Denk hier goed over na en kies een rechtsvorm die het beste past bij jouw situatie. Vervolgens kun je jouw onderneming laten registreren bij de Kamer van Koophandel. De rechtsvorm kun je eventueel later nog aanpassen, maar dit is een ingewikkeld juridisch proces dat je liever wilt vermijden.

Merknaam
Jouw merknaam dient als onderscheidende kracht van de producten en diensten die jij aanbiedt, ten opzichte van de producten en diensten van de concurrentie. Een merknaam wordt vaak verward met een bedrijfsnaam. Ze betekenen elk iets anders, maar in de praktijk wordt meestal dezelfde naam gebruikt voor zowel het bedrijf als het merk dat naar buiten gedragen wordt. Deze naam moet positief, uniek, onderscheidend én relevant voor de doelgroep zijn. Verwerk in de merknaam bijvoorbeeld iets over de werk- en denkwijze van je onderneming. Pas wel op dat je merknaam niet al gebruikt wordt door een andere onderneming. Om dit te voorkomen kun je je gekozen merknaam checken in het online merkenregister van het BBIE (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom).

Ondernemingsplan
Een ander puntje dat aandacht verdient, is het schrijven van een ondernemingsplan. Dit is een gedetailleerd rapport, waarin je al je plannen concreet beschrijft en toekomstige (probleem)situaties in kaart brengt. Een ondernemingsplan is in de eerste instantie voor jezelf. Het dwingt je om een duidelijke missie en visie vast te formuleren en inzicht te krijgen in je sterke en zwakke punten. Hiernaast bevat een ondernemingsplan een concurrentenanalyse, financieringsbegroting én een marketingplan. Na deze analyse, kun je uiteindelijk ook meten of al je plannen haalbaar zijn en kun je het plan eventueel voorleggen aan een investeerder.

advertentie
advertentie