De groep studenten van Yuverta met links de initiatiefnemers van het Vertrouwde Dorp
De groep studenten van Yuverta met links de initiatiefnemers van het Vertrouwde Dorp Rina Knopper

Leerlingen Yuverta Houten doen mee aan challenge voor tuin van het Vertrouwde Dorp

9 november 2021 om 11:49 Onderwijs

HOUTEN Onder de noemer ‘Living Lab’ zijn leerlingen van Yuverta en de initiatiefnemers van het Vertouwde Dorp om de tafel gegaan. Hiervoor is het Yuvertapark voor een week omgedoopt tot ‘living lab workshop’ en van daaruit namen 24 studenten uit 8 Europese landen deel aan een challenge rondom het Vertrouwde Dorp. Zij dachten mee aan een invulling van de tuin van het complex. De plannen moesten passen binnen de Agenda voor Duurzame Ontwikkeling 2030 en vrijdag werd het winnende team bekend gemaakt.

door Rina Knopper

De bouw van Het Vertrouwde Dorp, een vernieuwend woonproject voor dementerende ouderen, nadert een volgend stadium. Nu is een logisch gevolg de aandacht voor de ontwikkeling en inrichting van de tuin. De initiatiefnemers van het Vertrouwde Dorp, Johanna en Theo Castrop, zetten hiermee de volgende stap naar maatwerk voor mensen met dementie. En hierbij is juist de samenwerking met de jeugd van Yuverta een hele logische stap. Yuverta is ‘future proof’ en de leerlingen verkennen samen met het bedrijfsleven de wereld van vandaag en morgen. In dit specifieke project lag de vraag:

[’Hoe kunnen we in de tuinen een interactie tot stand brengen tussen onze bewoners en hun omgeving en tegelijkertijd leren en werken met verantwoorde consumptie, klimaat, biodiversiteit en nog meer duurzame ontwikkelingsdoelen?’

Vervolgens zijn vier ‘gemixte’ teams aan de slag gegaan met hun plannen voor de tuinen van het Vertrouwde Dorp. De deelnemende landen zijn: Nederland, Oostenrijk, Denemarken, Spanje, Finland, Roemenië en Hongarije.


SLK (Leefbare stad en klimaat) studenten Luke, Stijn, Bram en Jochem namen deel aan de challenge. Volgens hen is het een enorm leerzaam project, vooral omdat je zo nauw samenwerkt met buitenlandse leeftijdsgenoten. Luke: ,,Het is erg leuk om met zo’n diverse groep samen te werken aan een project hier in de buurt. Wat het extra bijzonder maakt, is dat je bij dit project ook rekening moet houden met een speciale doelgroep, namelijk demente ouderen.”
Stijn: ,,Dit project is eigenlijk ook een soort buitenlandstage voor alle deelnemers, inclusief de Nederlanders. Alle deelnemers krijgen dan ook een Erasmus-certificaat aan het einde van de projectweek. Zoiets staat natuurlijk ook altijd goed op je cv.”


Uit de plannen die uiteindelijk door de leerlingen werden gepresenteerd bleek duidelijk dat er goed was nagedacht. Een greep uit de inbreng: samenwerking met de kinderen van de Montessori school of de Joh. Bogerman school. Groente telen in een moestuin en het gebruik of prikkelen van de zintuigen van de bewoners, een heuse marktplaats, een mini bibliotheek en een hand-waterpomp.
De jury gaf aan dat eigenlijk alle groepen hele bruikbare plannen had en het moeilijk was een winnaar te kiezen. Na weging van de hele presentatie is groep B met de plannen voor het sedum dak, de kippen op het erf en de markt op het plein de winnaar geworden. Zij maakten goede verbinding met het Sustainable development goal nr 3, dat is Well being oftewel welzijn.

advertentie
advertentie