V.l.n.r. Jeroen van der Maat met cliënten, Rustam, Jeffrey, Wouter en Chantal. Allemaal hopend dat zij binnenkort weer kunnen starten bij Eetatelier
V.l.n.r. Jeroen van der Maat met cliënten, Rustam, Jeffrey, Wouter en Chantal. Allemaal hopend dat zij binnenkort weer kunnen starten bij Eetatelier Irene van Valen

Reinaerde Eetatelier - Eten is een beleving bij ons

Maatschappelijk

HOUTEN Jeroen werkte zeventien jaar bij Mercedes in de administratie en verzekeringen tot hij besloot zijn hart te volgen. Via een jobcoach kreeg hij tweeënhalf jaar geleden werk als kok bij Eetatelier op Het Rond. Omdat hij graag kookt en een broer heeft met een verstandelijke beperking, vond men hem vanuit die ervaringen zeer geschikt. ,,Ik werd begeleid door onze bedrijfsleider Guido en chef-kok Pim”, vertelt Jeroen. ,,Pim draagt zijn kennis heel goed over en kent alle recepten uit zijn hoofd. Ik schrijf ze op, ze zijn een houvast voor mezelf en de rest van het team.” Jeroen behaalde zijn koksdiploma. ,,Dat werd gevierd bij Eetatelier, want we vieren feest als daar reden toe is en het is onweer als dingen mis gaan.”

Eetatelier is onderdeel van Reinaerde. Zij begeleiden cliënten met een verstandelijke beperking bij wonen en werken. In Houten werken cliënten onder andere in de horeca, groenvoorziening en op de camping bij fort WKU. In het Eetatelier werken 30 cliënten die tussen de zeventien en 70 jaar oud zijn. Hoewel deze oudste cliënt mag stoppen, blijft hij werken. Hij vindt het leuk en het is een vast onderdeel van zijn dag. ,,Het Eetatelier is naast een werkplek ook een ontmoetingsplek waar zelfs relaties ontstaan”, vertelt Jeroen. Cliënten leren dat de focus op het werk moet liggen. Daar waar problemen op de werkvloer ontstaan, praten we er open over. ,,Ik vind het mooi ook hierin mensen te begeleiden.” Naast het Eetatelier, waar best wat wordt verwacht van de cliënten, bestaat ook het Koffieatelier in de bibliotheek. ,,Daar is de werkdruk minder hoog, waardoor het een betere plek is voor cliënten die minder prikkels kunnen hebben.”

AANPASSEN Door corona en de sluiting van Eetatelier raakten veel cliënten van slag. ,,Waar ze gewoonlijk voldoening vinden in het werk en het gevoel hebben erbij te horen en mee te tellen, moesten ze ineens thuis blijven. Daarmee raakten zij structuur en regelmaat kwijt, wat vooral voor mensen met autisme zwaar is. Ouders en woongroepen moesten ineens extra overzicht en rust creëren. ,, Wij zochten naar mogelijkheden en activiteiten die wij vanuit het Eetatelier konden doen. We zoeken wekelijks en op een vast moment contact met de cliënten door videobellen. De begeleiders hebben nu tijd zich te richten op de groei, mogelijkheden en verwachtingen van de cliënten. Met die kennis kunnen zij verder bouwen aan die groei.”

VERANDERINGEN Daarnaast werden werkprocessen herijkt, werkkaarten herschreven en voorzien van nieuwe foto’s of pictogrammen en menukaarten aangepast. ,,We besloten onze prijzen te verlagen, zodat we toegankelijker worden en mensen uitnodigen naar buiten te komen. Kom onder de mensen. We zijn een plek voor iedereen en krijgen energie van onze gasten.” Door de echtheid van de cliënten is eten bij Eetatelier een beleving. Zoals iemand zich voelt, zo krijg je het. De cliënten zijn puur.

PRIORITEIT De lockdown is voor sommige cliënten strenger dan voor anderen. Zij zijn vatbaarder voor corona door onder andere medicijngebruik, aandoeningen als diabetes en overgewicht en doordat zij soms minder goed voor zichzelf kunnen zorgen. Reinaerde heeft de regel dat wonen en zorg prioriteit zijn boven dagbesteding. Door uitval van begeleiders in de woongroepen, worden begeleiders van de dagbesteding daar ingezet. ,,Iedereen binnen Reinaerde draagt waar mogelijk zijn steentje bij. Alle hands on deck!”, stelt Jeroen.

VERVELING Rustam en Jeffrey, zijn twee cliënten die door corona gedwongen thuis zitten en nu voor het eerst sinds de sluiting Eetatelier bezoeken. Zij zijn intens blij elkaar te zien. Jeffrey is 22 en woont zelfstandig met begeleiding op afspraak. ,,Iedere dag lijkt hetzelfde. Ik ben mijn ritme kwijt. Ik verveel me sneller en mis de voldoening van het werken en gasten tevreden te stellen.” Jeffrey wandelt nu met medebewoners en is blij dat hij twee mensen op bezoek mag krijgen. Rustam is 33 en woont bij zijn ouders. ,,Ik mis iedereen van het Eetatelier. Ik wil weer aan het werk. Nu fiets ik veel, ga soms winkelen en blijf vaak thuis.” Rustam vindt het fijn dat hij regelmatig contact heeft met de begeleiders en dat zij op de hoogte blijven hoe het met hem is. Een mooi contactmoment ontstond bij het uitdelen van de fooi. ,,De cliënten krijgen geen salaris, maar als waardering delen we de fooi met hen en houden een deel apart voor een dagje uit”, legt Jeroen uit. Vlak na de lockdown, hebben een collega en hij op skeelers de fooi bij iedereen thuis gebracht.

CREATIEF Naast telefonische contactmomenten krijgen de cliënten ook vrijwillige opdrachten. Rustam toont een tekening die hij maakte naar aanleiding van de opdracht om iets te delen dat staat voor deze periode van gedwongen thuis blijven. Hij tekende een huis, met een auto, bomen, een hek, slingers, ramen van de kamers voor de jongens en meisjes en meer. Het is opvallend kleurrijk. ,,Ondanks dat ik mijn werk mis, maak ik iets van deze periode”, zegt Rustam. Jeffrey maakte een woordweb, waarin het woord relativeren belangrijk is. ,,Ik mis de sfeer van werken, maar het komt weer terug. Daar kijk ik naar uit. Juist door dit gemis, ga ik het extra waarderen als ik weer mag werken. Dan zijn de dagen niet maar allemaal hetzelfde en de week niet meer saai.” Zowel Rustam als Jeffrey voelen zich niet eenzaam, want er zijn mensen om hen heen. Zij houden moed. De kunstwerken die alle cliënten maken worden verzameld en bij heropening van Eetatelier getoond als collage of tentoonstelling.

AFHALEN De coronacrisis heeft onverwacht meegeholpen aan het versnellen van een nieuw initiatief dat al leefde bij het Eetatelier, namelijk de mogelijkheid om maaltijden af te halen. Na reservering kunnen gasten op donderdag, vrijdag en zaterdag maaltijden afhalen of op die dagen binnenwandelen en bestellen. Denk aan asperges met zalm en krieltjes, Coq au vin met aardappelgratin en verse groente, burritos of verschillende soepen. ,,Het is zo leuk om weer in de keuken te staan”, zegt Jeroen die dit samen met Pim opstartte. Cliënten mogen nog niet helpen in de keuken, maar doordat de werkprocessen al in orde zijn, kunnen Pim en Jeroen bij heropening de hele manier van werken overdragen. ,,Hier zijn we trots op.” De spanning zit nu in de vervolgstappen naar aanleiding van de persconferentie van 19 mei. Reinaerde is daarin bepalend. ,,Wij willen in ieder geval weer open”, zegt Jeroen. ,,Dat maken we dan tot een speciale en gezamenlijke start.”

advertentie
advertentie