
Spoorlijn door Houten blijft toch bovengronds
16 september 2023 om 09:17 HistorieHOUTEN Het waren futuristische ideeën bij de uitbreiding van Houten: misschien kan de spoorlijn, die dwars door Houten loopt, wel ondergronds aangelegd worden. Houtens Belang, in 1998 de grootste partij in Houten, vond een ondergrondse spoorlijn de moeite van het onderzoeken waard. Het zou minder geluidsoverlast geven in de woonwijken. De uitkomst van het onderzoek was dat het wel kon, maar dat het 300 miljoen gulden duurder was dan een bovengronds spoor. Als Houten het wilde, moest ze het zelf betalen. En dan weet je het wel: als een ander het betaald graag, maar zelf heb je er het geld er niet voor over.
Door de ligging van Houten vlakbij het Amsterdam Rijnkanaal zou sowieso niet het hele tracé ondergronds kunnen worden aangelegd. De spoorlijn moest op tijd bovengronds komen om met een brug het kanaal over te steken.
Daarnaast zat er enige spoed achter het project. De spoorverdubbeling, van 2 naar 4 sporen, moest in 2007 af zijn. Dat was niet haalbaar bij een ondergrondse lijn, Houten was dus ook gewoon nog te laat met het idee.
(tekst loopt door onder de foto)
Tunnel bij Vlierweg - Credit
Door de spoorverdubbeling werd de overweg bij de Vlieweg afgesloten en vervangen door een tunnel.
(tekst loopt door onder de foto)
Hier was de voormalige spoorovergang bij de Vlierweg die gesloten werd in verband met de spoorverdubbeling - TS
Wat was er 25 jaar geleden in het nieuws in Houten? We bladeren terug door oude kranten op zoek naar datgene wat Houten in 1998 bezig hield. Oud nieuws dus: groot en klein nieuws, leuk en minder leuk nieuws.
Bericht uit ‘t Groentje van 16 september 1998 - originele foto Ageeth Vernooij.