De IJzeren brug over de Kromme Rijn bij Beverweert Werkhoven
De IJzeren brug over de Kromme Rijn bij Beverweert Werkhoven Kuun Jenniskens

Provincie Utrecht doet sloopaanvraag voor werelderfgoed Hollandse Waterlinie: brug over de Kromme Rijn bij Beverweert in Werkhoven

Historie

WERKHOVEN Op 26 juli werd bekend dat de Hollandse Waterlinie tot Unesco werelderfgoed is bestempeld. In de Utrechtse regio is dit met veel gejubel ontvangen. Ook door gedeputeerde Rob van Muilenkom. Toch is diezelfde provincie van plan om een uniek onderdeel van de Nieuwe Hollandse Waterlinie naar de sloop te brengen; de Beverweerdsebrug, ook wel de IJzeren brug genoemd - een monumentale brug uit 1870. 

door Kuun Jenniskens

Op 1 juli deed de provincie Utrecht een aanvraag voor de vergunning van de sloop van deze monumentale brug over de Kromme Rijn, gelegen in de Molenhoeflaan en de Beverweertseweg. Een route die vooral recreatief wordt gebruikt door fietsers en wandelaars.

BIJZONDERE MILITAIRE BRUG Pas als je deze brug ter plaatse gaat bekijken is te zien hoe bijzonder deze brug eigenlijk is. In de beschrijving van de Rijksdienst van dit werelderfgoed staat dat de houten brug die hier eerder over de Kromme Rijn lag, rond 1870 is vervangen door deze IJzeren brug, op het moment dat de Kromme Rijn de bestemming van inundatiekanaal voor de Hollandse Waterlinie kreeg. Er staat: ,,De militaire achtergrond is indirect afleesbaar via de relatief zware constructie.” 

TERUGTOCHT Deze brug was onderdeel van de ‘terugtochtweg’ - voor het geval dat troepen vanuit de Grebbelinie zich wilden terugtrekken op de Hollandse waterlinie. Bij deze terugtocht werden bruggen op slimme wijze vernield zodat de vijand niet makkelijk kon volgen. 


Door deze balk los te maken lijken de houten planken verwijderd te kunnen worden - Kuun Jenniskens

Deze ijzeren bruggen konden gedemonteerd door de houten planken uit de brug weg te nemen - ook al denkt de Rijksdienst dat dit bij deze brug niet het geval is. Toch lijkt er een constructie in te zitten waar, door simpelweg de twee zijbalken los te maken, alle planken konden worden verwijderd.

GAAF EN AUTHENTIEK Volgens erfgoeddeskundigen verkeert deze burg in authentieke staat. ,,Hij is gaaf  bewaard omdat het vrijwel zonder wijzigingen in functie is gebleven.” Als onderdeel van de Hollandse Waterlinie heeft het grote cultuurhistorische waarde en is het een interessant onderdeel van de militaire bouwkunde.

PROVINCIE NOEMT ERFGOEDSTATUS ERKENNING VAN DE BESCHERMING Gedeputeerde Rob van Muilekom zei na de nominatie op 26 juli: “Ik ben blij en trots dat het Werelderfgoedcomité de Hollandse Waterlinies de erfgoedstatus heeft verleend. Dit is ook een erkenning dat we als vier provincies al jaren investeren en bescherming geven aan dit bijzondere erfgoed. Ik hoop dat er nog veel mensen van gaan genieten”. ICOMOS had geadviseerd om de Hollandse Waterlinie nog geen UNESCO status toe te kennen omdat ze vinden dat er meer aandacht moet komen voor de bescherming. ,,De vier provincies hebben nogmaals kenbaar gemaakt hoe ze reeds bescherming geven aan dit bijzondere erfgoed”, zo laat de provincie Utrecht op 26 juli weten. ,,Dit heeft voor het Werelderfgoedcomité de doorslag gegeven om de Werelderfgoedstatus toe te kennen.”

SLOOP NODIG VOOR ZWAAR VERKEER Waarom de provincie deze brug wil slopen is uit de aanvraag voor een Omgevingsvergunning bij de gemeente Bunnik niet goed op te maken. Als motivering staat er alleen dat de brug moet gaan voldoen aan de verkeersbelasting. In het dorp gaat het verhaal dat de brug gesloopt moet worden zodat er zwaarder (landbouw)verkeer overheen kan rijden. BunniksNieuws.nl heeft hierover vragen uitstaan bij de gemeente Bunnik en de provincie Utrecht.

De IJzeren brug heet ook wel de Beverweerdse brug
Afbeelding
Afbeelding
advertentie