„We moeten dit vooral niet onderschatten,” vertelt Paul. „Wij maken ons zorgen  over wat er de afgelopen maanden is gebeurd. Hele gezinnen zaten opgesloten en dat zorgt in bepaalde huishoudens voor de nodige dynamiek. Sommige kinderen raken in de knel door een kleine ruimte waarin ze met het gezin leven, een vervelend broertje of zusje, ouders die het niet trekken. School is toch een ontlasting voor ouders en voor kinderen kan dat een uitlaatklep zijn. In deze periode is de dynamiek  binnen het gezin uitvergroot. Voor de kinderen is het belangrijk dat het wordt onderkend als ze problemen hebben en daar ook mee worden geholpen.”

GEDRAGSVERANDERING „Ouders hebben de beste intenties,” vertelt Marijke, „maar het is niet altijd mogelijk om te zorgen voor een goede begeleiding. Dat kan veel spanning geven bij zowel het kind als de ouders. Kinderen laten merken dat ze er geen zin meer in hebben, gaan dwarsliggen of gaan zich juist heel erg aanpassen of zich terugtrekken. Natuurlijk zijn er vaker hobbels, maar dat wordt in deze periode extremer. Daarom is het belangrijk om te kijken of je kind een gedragsverandering vertoont. Sommigen worden heel druk of juist heel stil. Twintig tot vijfentwintig procent van de gezinnen heeft hier last van.” Paul en Marijke benadrukken dat dit niet zo hoeft te zijn. Er zijn ook gezinnen waarbij ouders en kinderen juist dichter bij elkaar komen. „Als bijvoorbeeld een kind wordt gepest op school, dan kan het juist thuis tot bloei komen en zich weer happy voelen.”

Kinderen trekken zich terug of worden juist heel druk.

ANGST In het begin van de coronacrisis moest iedereen hier erg aan wennen. Kinderen hadden geen uitlaatklep, mochten niet buiten spelen en konden niet naar opa en oma. Het aantal steunbronnen is in deze tijd minder en dat kan heftig zijn. Zeker als opa en/of oma ziek wordt of zelfs komt te overlijden. De veiligheid die zo normaal was blijkt toch niet zo veilig te zijn. Een tekening maken kan hen dan bijvoorbeeld helpen. Daarnaast luisteren en kijken ze de berichten over het virus op tv  Paul: „Ook voor ons als therapeuten is het in deze tijd anders. Wij hebben nu ook minder mogelijkheden, contact houden doen we vooral via beeldbellen. In een aantal gevallen gaat dat heel goed maar zeker bij pubers is dat lastig. Zij durven soms niet alles te zeggen als er broertjes of zusjes of ouders in de buurt zijn. We raden ze dan aan om tijdens een wandeling contact met ons te hebben, zodat ze vrijuit kunnen praten.” De contacten met de ouders lopen in deze tijd vaak soepeler. Ze zijn meer thuis en ook vaders zijn er in deze tijd makkelijker bij te betrekken.

SIGNALEREN Paul en Marijke hameren erop dat het belangrijk is om gedragsveranderingen te signaleren. „Het is niet zo gek in deze situatie dat klachten erger worden. Het is een gecompliceerde periode. Als deze coronacrisis voorbij is zal dat weer normaliseren.” Ook leerkrachten zijn hierin van groot belang. Zij merken het verschil in gedrag bij een kind. „Neem het serieus en kaart het aan. In onze pedagogenpraktijk kunnen we laagdrempelige service bieden en verdere problemen voorkomen.” Ook nu de maatregelen versoepelen is het goed om te blijven kijken naar het kind. De aandacht wordt nu wat minder, maar sommige kinderen blijven problemen houden. Zeker ook als er straks misschien een tweede golf komt.

Een taart bakken is leuk, ook als het niet lukt.

TIPS Voor kinderen helpt het als er structuur wordt aangebracht in de dag. Laat je kind niet de hele dag alleen maar huiswerk maken, maar laat het ook eens een klusje doen. Ook moet er vrije tijd zijn, lummeltijd. Leuke dingen doen moet ook een onderdeel zijn. „Doe samen spelletjes, maak een puzzel of ga samen koken of bakken, maar laat het kind niet de hele tijd alleen achter de computer zitten. Ga met ze in overleg en leg uit waarom sommige dingen nu niet kunnen. Valideer dat het niet prettig is. Voor jonge kinderen is het vaak lastig om hun frustraties en emoties te uiten. Zij kunnen vaak geen woorden vinden voor wat ze voelen. In onze praktijk gebruiken we hiervoor speltherapie, zodat ze hier op een andere manier uiting aan kunnen geven. Maar laten we vooral de humor er in houden.” De laatste tip van Paul Theysmeyer is eigenlijk voor onze burgemeester. Na de oproep van minister-president Mark Rutte om meer naar kinderen te luisteren zou het goed als ook in Wijk de burgemeester in gesprek gaat met jongeren. „Als het nodig is wil ik me daar wel bij aansluiten.”

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met pedagogenpraktijk Theysmeyer, telefoon 0343 745800.