Ron Grillet en Miriam de Jong waren nog maar net aan hun droom begonnen, toch kreeg hun restaurant Miro aan het Plein 20 al direct lovende recensies. Zij keken uit naar deelname aan de Houtense Cultuurnacht en organiseerden in de korte tijd dat zij open waren al diverse (zondag) middagsessies. Kortom, het restaurant liep goed.

ZELF AAN DE SLAG Tot zij ook na 15 maart de deuren moesten sluiten. Maar dit tweetal weigert bij de pakken neer te zitten en Ron nam snel een beslissing. ,,Ons personeel kan qua ruimte in de keuken even niet aanblijven, dus zijn we zelf aan de slag gegaan." Ron besloot te gaan doen waar hij goed in is, namelijk Indofood. Wegens zijn Indonesische achtergrond lag dit voor de hand.

Ik had moeite om aan ingrediënten te komen. Met name de rijst was een crime.

Op de facebookpagina van Miro is deze ontwikkeling duidelijk te volgen, met teksten als #indo #nasitjampoer #kopbovenwaterhouden. Ron: ,,Vooral in het begin had ik moeite om aan ingrediënten te komen. Met name de rijst was een crime. Maar het loopt redelijk goed en het opent weer nieuwe perspectieven en nieuwe inzichten." 

Ron en Miriam keerden terug naar de basis. ,,Mijn hoger doel van restaurateur is altijd geweest om mensen te verbinden door middel van lekker eten. Ik had laatst bijvoorbeeld een bestelling van twee vrienden voor een Indo maaltijd. Zij hebben deze maaltijd gezamenlijk door middel van facetime genuttigd. Als dat geen verbinden is!" 

HUIDZORG Dana Dijn-Blom, eigenaresse van Huidzorg Houten schreef een blog over haar beleving van de maatregelen. Ze beschrijft hoe zij van een onheilspellend gevoel in februari na een flinke worsteling geëmotioneerd besluit de deuren van de kliniek te sluiten. ,,Nu de schouders eronder en uit de comfortzone" schrijft zij. 

Dana besluit de werkprocessen onder de loep te nemen. ,,Welke kosten zijn eigenlijk overbodig, wat kunnen wij zelf?" Er worden video's gemaakt en blogberichten over huidzorg. De grote voorjaarsschoonmaak start iets eerder dan gepland. En ondertussen is er elke dag een huidtherapeut aanwezig om cliënten te voorzien van telefonisch advies en productadvies. Ook kijkt de kliniek vooruit. Nieuwe cliënten kunnen de intake al online doen, dit spaart tijd als wij weer open gaan. Verder schrijft Dana: ,,Bedankt voor het vertrouwen en support. Samen sterk, in voor- en tegenspoed. Opdat betere tijden aanbreken."

KAPPER Voor sommigen is de timing van de crisis extra beroerd. Nicole van de Leemkolk, van Haar bij Nicole zat midden in de verbouwing van haar eigen huis. ,,Dat kan er ook nog wel bij," bedacht Nicole. ,,Het zal een hele opgave zijn om alle de klanten die ik heb afgebeld straks in mijn agenda ertussen te passen." 

De verf zat overal, op mijn oren, in mijn nek en op mijn voorhoofd.

Tot die tijd heeft Nicole de 'thuiskit' bedacht. ,,Bij sommige klanten die in deze periode een afspraak hadden om te kleuren, bied ik deze thuiskit aan. Dat gaat als volgt te werk: In mijn klantensysteem staat welke producten en kleurnummers mijn klanten altijd gebruiken. Dat zoek ik op en ik maak een tasje met benodigdheden; verf, ontwikkelvloeistof, crèmespoeling, bakje, kwast, haarklem en handdoeken. Zo kunnen mijn klanten thuis aan de slag." Met een glimlach voegt ze daaraan toe: ,,Ik ben benieuwd wat ik aantref na deze periode." 

Nicole hoeft niet bang te zijn dat het zelf verven de klanten zo goed zal bevallen dat ze niet meer terugkomen als de maatregelen versoepelen. Een van haar klanten laat weten: ,,Het viel nog niet mee om mijn lange haar egaal en netjes te kleuren, ik ga natuurlijk niet voor niks naar Nicole. De verf zat overal, op mijn oren, in mijn nek en op mijn voorhoofd. Maar ik ben blij met deze mogelijkheid, zo kan ik met de goede producten van de kapper toch nog voor de dag komen." 

BEZORGING Ook bedrijven die al gespecialiseerd zijn in bezorgen, staan voor een uitdaging. Zo bezorgt Thai Sawoi maaltijden. Richard Bronkhorst, de echtgenoot van de Thaise Ketmanee de eigenaren van deze zaak doet het woord: ,,De service aan bedrijven en speciale gelegenheden is nu tijdelijk weggevallen. Daarbij komt ook dat de aanlevering van de verse producten in eerste instantie even lastig was. Maar dat is nu weer in orde."

Ook de afstand maatregelen voelen zij. ,,Nog meer afstand van elkaar en het gebruik van mondkapjes. Handschoenen gebruiken wij altijd al. Wij merken bij ons door het coronavirus en de sluiting van de restaurants in Houten wel een toename in bestellingen. Mensen zoeken toch hun voldoening in samen, met de familie natuurlijk, te eten. De Thaise massagesalon boven het bedrijf is echter tijdelijk dicht. ,,Ik weet ook niet hoelang dit gaat duren dus ik kan pas na afloop vertellen wat de gevolgen zijn. Voorlopig kunnen wij nog vooruit met de bestellingen."

door Rina Knopper

Arma van de Kerkhof-Kremers
Foto: Arma van de Kerkhof-Kremers
Dana Dijn-Blom