Sasja en Cappy
Sasja en Cappy Dagmar Lap

C’est le ton qui fait la musique

7 december 2022 om 12:05 Zakelijk

HOUTEN Ik kom de winkel binnen en zie een prachtige hond. Maar met zijn kont tegen de kleding aan. ‘Dames’, zeg ik tegen de klant en mijn collega die druk aan het passen zijn, ,,ik ben dol op honden, maar letten jullie erop dat de hond niet tegen de kleding staat?”

Ik ben een hondenmens, maar in de winkel is het niet altijd een succes als een klant de hond bij zich heeft. Simpelweg omdat ik een kleine winkel heb en het moeilijk is ervoor te zorgen dat de hond de kleding niet raakt. En omdat er klanten zijn, die niet zoveel van honden houden. Er zijn er zelfs die de winkel verlaten als er een hond binnen is. Mijn eigen hondje Cappy, die u op de grote foto ziet, verblijft  in onze winkel (uit vrije wil) onder het bureau. Hij houdt van een dutje en weet dat hij niet bij de kledingrekken mag lopen. De eigenaresse van deze hond is duidelijk niet blij met mijn opmerking. ,,Dit ras verhaart niet” zegt ze. Ik ken het ras en vul aan, dat er ook iets aan de bek of aan de poten kan zitten. En dat bij het minste geringste vlekje of haakje ik een kledingstuk niet meer kan verkopen. De hond is welkom alleen graag opletten en niet tegen de kleding aan laten staan.

Mijn collega spreekt me er later op aan. ,,Mevrouw was erg boos op jou” zegt ze. ,,In verband met de hond. Ze heeft tijdens het afrekenen gezegd, dat ze hier nooit meer komt.” Dat zit me echt niet lekker. Ik bedoelde het helemaal niet naar. Mevrouw heeft een broek besteld dus haar telefoonnummer ligt op ons bureau. Ik besluit haar op te bellen om te kijken of ik de donkere wolken weg kan nemen. Mevrouw vindt het netjes van me dat ik bel. ,,C’est le ton qui fait la musique” zegt ze. De toon waarop ik haar heb aangesproken was niet de juiste. Misschien had ik een toontje lager moeten inzetten, bedenk ik me. Wellicht dat mijn eerdere ervaringen met natte honden die zich uitschudden in de winkel tussen onze kledingrekken, mijn toon op negatieve wijze heeft beïnvloed. Een aandachtspunt voor de toekomst. Mevrouw licht toe dat haar hond bij alle collega modewinkels in Houten altijd welkom is. Die winkels zijn veel groter en daarom ook minder kwetsbaar, is mijn uitleg. Het lukt me voor mijn gevoel niet goed genoeg om er een positief gesprek van te maken. Mevrouw meldt me, dat ze niet blij is en dit verhaal in haar kennissenkring zal delen. Ik kan u zeggen dat ik daar geen antwoord op heb. Natuurlijk ben ik als winkelier bang voor slechte recensies. Zowel online als mond op mond. Maar ik heb uitgelegd wat mijn beweegredenen zijn en daarna excuses aangeboden voor de wijze waarop mijn boodschap is overgekomen. Meer kan ik niet doen.

Zoveel mensen, zoveel meningen. De klant is koning bij It Rains Fashion. Toch kunnen we het niet altijd 100% goed doen. Maar laten we met elkaar in gesprek blijven. Goed naar elkaar blijven luisteren. En ook durven toegeven wanneer je merkt, dat de ander goede argumenten heeft. Met elkaar zoeken naar de juiste toon. Het gaat altijd om de boodschap. Niet om de persoon. Don’t shoot the messenger.

Op de grote foto draag ik een blouse met borduursel van Red Button en een lekkere warme spencer van ons eigen label. Wij zijn gestart met de sale. De mooie rokken die Loes en Patries u op de kleine foto’s laten zien hebben we met 50% afgeprijsd. Van het merk Zilch in maat XS tot en met XXL. Deze rokken hebben een elastische taille en handige sportieve zakken waardoor je de rok ook goed casual kunt stylen. Ik heb een kort lijf dus krijg vaak een beetje een “klederdracht look” als ik een wijd uitlopende rok in de taille draag. Mijn buik en heupen lijken boller dan dat ze zijn. Doe ik de rok net iets hoger dan de taille of iets lager op de heupen, dan is dat opgelost en kan ik ook zo’n leuke rok dragen. De laatste maten van &CoWoman, Nikkie, Fifth House en Elias Rumelis bieden we ook met korting aan. Reden genoeg om gezellig bij ons binnen te lopen.

Waar schrijf je over vraagt mijn lief. De klant is koning, mompel ik zonder op te kijken van mijn scherm. Dat zal wel, zegt hij, maar jij bent mijn keizerin! Nu kijk ik wel op en zie hem knipogen. Glimlachend druk ik op verzenden naar de redactie van ‘t Groentje. Als er iemand is die me altijd weer op het goeie spoor zet dan is hij het. Ik wens u een mooie en gelukkige week!

Sasja (55) heeft een kledingwinkel op het Oude Dorp van Houten en beschrijft hier haar belevenissen in de winkel en soms daarbuiten.

Loes in een blouse en sjaal van Zilch
Patries in een rok en vestje van Zilch
Afbeelding
advertentie
advertentie