Winfried Friedrichs en Karen van Staa
Winfried Friedrichs en Karen van Staa

Pearle Opticiens: oogmeting weer mogelijk door nieuwe apparatuur

6 mei 2020 om 12:30 Nieuws

HOUTEN Pearle Opticiens Houten is op afspraak open tijdens de coronacrisis en oogmetingen zijn weer mogelijk omdat nieuwe apparatuur is aangeschaft. Bovendien heeft het personeel verschillende maatregelen genomen om in de winkel te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. ,,Veiligheid voor de klant en het personeel staan voorop,” zegt bedrijfsleider en opticien Winfried Friedrichs. Om bij de oogmeting de afstand van twee meter tussen opticien en de klant te handhaven heeft Pearle een zogenoemde automatische Phoropter aangeschaft. De opticien kan daarmee met een bedieningspaneel op twee meter afstand van de klant een moderne goede meting doen. ,,Dus nu is een oogmeting weer mogelijk. Deze apparatuur is wel de toekomst.”

MAATREGELEN daarnaast heeft hij nog andere maatregelen genomen om te voldoen aan de richtlijnen van het RIVM. De verkooptafels in de winkel zijn gescheiden door plastic schermen en ook de balie is voorzien van een scherm. Het personeel draagt waar nodig handschoenen en gezichtsmaskers en er staan desinfectiedoekjes. ,,Wij wassen onze handen veel, zelfs zodanig dat ze droog worden ”Om groepsvorming te voorkomen kan het personeel nu maximaal twee keer twee volwassenen tegelijk ontvangen in de zaak. Winfried hoort van klanten dat deze regeling hen wel bevalt, want omdat ze op afspraak werken hoeven klanten niet te wachten en krijgen ze volledige aandacht.

Op deze manier kan bijna alle dienstverlening doorgaan. Maar afstellen van een bril doen de personeelsleden alleen als het strikt noodzakelijk is, dit bekijken ze per klant. Daarbij nemen ze alle hygiënemaatregelen in acht. Want het RIVM adviseert om geen brillen af te stellen, omdat daarbij direct contact met een klant niet te vermijden is. Winfried vertelt dat zowel de klant als het personeel hier erg aan moeten wennen, omdat dit wel gebruikelijk is en tot de gratis service behoort. Aanpassen van contactlenzen is ook nog niet mogelijk: ,,Daar wordt aan gewerkt,” vervolgt hij.
Bestellingen kunnen op afspraak worden afgehaald of thuisbezorgd. Lenzen kunnen ook maandelijks worden opgestuurd en elke twee maanden zit daar lenzenvloeistof bij. ,,In een platte fles, zodat die door de brievenbus kan.” Het P.O.S.T systeem genoemd.

ACHTERGROND Winfried is een ervaren opticien en werkt al 44 jaar in de optiekbranche. Na zijn opleiding tot opticien en optometrist in Rotterdam werkte hij voor verschillende optiekzaken en een oogarts. Toen hij de kans kreeg om franchisenemer te worden bij Pearle, greep hij die met beide handen aan. Vervolgens opende hij op 23 januari 1998 een optiekzaak van Pearle in Houten, aanvankelijk op de Spoorhaag en na een verhuizing in 2008 op ’t Rond. ,,Pearle heeft allemaal A-producten, die zijn heel fijn om mee te werken en vanuit het hoofdkantoor krijg ik veel support, zodat ik mij volledig op mijn vak kan richten.”

Pearle Opticiens, Het Rond 154, 030-635 38 53,  www.pearle.nl. Vragen, afspraken, bestellingen plaatsen kan ook via WhatsApp: 06 83 06 67 32

door Karin Tim-Mijland

Philippe van Veen
De werkruimte bij Pearle
advertentie
advertentie