Lijn 45 wordt vervangen door flexibel openbaar vervoer
Lijn 45 wordt vervangen door flexibel openbaar vervoer Sharmaine Berkelaar

Pilot Uflex Eiland van Schalkwijk start later

15 november 2018 om 16:55 lokaal

SCHALKWIJK U-OV gaat later van start met de pilot met flexibel openbaar vervoer op het Eiland van Schalkwijk. Het ontwikkelen van de app waarmee reizigers de flexibele bus kunnen bestellen duurt langer dan verwacht en een goed werkende app is een randvoorwaarde voor een succesvolle start. De start is nu op 30 maart 2019.

Uflex betreft een pilot van U-OV, gefinancierd door Provincie Utrecht. Uflex betreft vervoer van halte tot halte, zonder vaste dienstregeling. Op het Eiland van Schalkwijk rijdt nu een 8-persoonsbus volgens een vaste dienstregeling slechts één rit per uur. Door het openbaar vervoer flexibel aan te bieden wil men meer reismogelijkheden bieden en tegelijkertijd een passend aanbod bieden voor het beperkte aantal reizigers. Met Uflex wordt het hele Eiland van Schalkwijk bediend. Zo krijgt bijvoorbeeld de kleine kern Tull en 't Waal met Uflex een bushalte. Nu komt daar helemaal geen bus. U-OV en Provincie Utrecht benadrukken dat Uflex geen bezuiniging betreft. Hetzelfde exploitatiebudget als nu voor de 8-persoonsbus blijft beschikbaar, naast een investering in de nieuwe software.

De komst van het flexibele openbaar vervoer heeft veel vragen opgeroepen onder de huidige reizigers. Ruim voor de start zal U-OV reizigers actief informeren over de veranderingen. Daartoe worden ook inloopavonden in samenwerking met gemeente Houten georganiseerd. Nu kunnen we reeds melden dat het vanaf de start mogelijk is om de reizen met de OV-chipkaart in het voertuig te betalen. Er geldt een vaste ritprijs van €2,50. Later wordt het ook mogelijk om met iDeal in de app te betalen. Reizigers met een geldig abonnement hoeven niet aanvullend voor Uflex te betalen. Wanneer meerdere reizigers dezelfde kant op reizen, reizen zij samen in een voertuig. Reizigers moeten de bus minimaal 30 minuten voor de gewenste vertrektijd reserveren. Uiterlijk 20 minuten voor vertrek krijgen reizigers een berichtje met hun definitieve vertrek- en aankomsttijd. Bij een aansluiting van Uflex op ander openbaar vervoer krijgen reizigers altijd voldoende tijd om over te stappen. Bij een vertraagde trein wacht de Uflex-rit 5 minuten op de vertraagde reiziger. Wanneer mogelijk zal de chauffeur zelfs langer wachten, maar alleen wanneer er daardoor geen andere reizigers vertraagd worden. Behalve met de app, is het ook mogelijk om via een telefoonnummer ritten te reserveren. Reizigers die meerdere ritten in één keer willen reserveren kunnen daar ook gebruik van maken.

De pilot zal vanaf de start circa 2 jaar lopen en wordt geëvalueerd op onder andere exploitatiekosten, technisch functioneren en reizigerstevredenheid. Bij een geslaagde pilot worden mogelijk meer reguliere, maar laag bezette, buslijnen omgezet in flexibel openbaar vervoer. Na de start kunnen doorlopend verdere verbeteringen worden doorgevoerd. Hiertoe wil U-OV een panel van gebruikers oprichten.

advertentie
advertentie