Medisch Centrum Leebrug, één van de medische centra in Houten
Medisch Centrum Leebrug, één van de medische centra in Houten Archief BDU Media/ MC Leebrug

De huisartsenpraktijk in COVID-tijd

19 december 2021 om 13:05 Zorg

HOUTEN  De huisartsen van Houten geven in een gezamenlijke bericht een update over de zorg van de huisartsen in Houten op dit moment. 

,,U heeft het vaker in het nieuws gehoord: de zorg is overbelast, de ziekenhuizen liggen weer vol met COVID patiënten. Wij willen met het beantwoorden van vaak gestelde vragen u duidelijkheid geven over de situatie in de huisartsenpraktijken in Houten.

Wat merken wij als huisartsen in Houten van de overbelasting van de zorg?

Wij merken dat het voor patiënten soms lastig is dat ze niet meteen geholpen kunnen worden. Dat is zeker zo. Daarvoor hebben we ook alle begrip.

Hoe komt het dat de patiënten niet direct geholpen kunnen worden?

Natuurlijk door de coronapandemie zelf. Veel mensen zijn op dit moment besmet. Zij hebben begrijpelijkerwijs vaak vragen en bellen daarvoor de huisarts. Mochten deze mensen toch zieker worden, dan is een consult of een visite aan huis nodig. Dit moeten wij uiteraard in beschermend pak doen. Dit kost extra tijd en organisatie en na een visite bij een corona patiënt ga je liever niet direct hierna bij een kwetsbare oudere op bezoek.

Zijn er nog meer redenen te noemen voor het feit dat patiënten soms langer moeten wachten?

Omdat de ziekenhuizen zo vol liggen, doen de specialisten er alles aan om mensen zo kort mogelijk op te nemen en na de hoognodige zorg weer naar huis te sturen.

Dat is goed te begrijpen, maar deze mensen hebben thuis wel extra zorg nodig. Dit komt op de schouders van de huisartsen terecht.

Daarnaast is er krapte in de thuiszorg. Dat betekent voor de huisarts-assistentes veel overleg om thuiszorg te vinden voor deze patiënten. Nog meer extra zorg dus.

Hoe proberen de huisartsen de extra drukte in de praktijk op te lossen?

Ten eerste zouden wij u willen vragen om vooral te blijven komen met uw vragen en problemen. 

Het is wel heel prettig als u zich realiseert dat de huisartsenzorg op dit moment erg druk is met zorg voor veel kwetsbare patiënten. Dat de assistente veel tijd kwijt is met het beantwoorden van (COVID) vragen en met het regelen van onder andere thuiszorg. Dat het soms wat langer duurt aan de balie, of voordat de telefoon opgenomen wordt. Voordat de assistentes een afspraak kunnen inplannen moeten ze eerst uitvragen of er corona gerelateerde klachten zijn. De gesprekken aan de telefoon duren dus vaak langer dan normaal. Ook kan het langer duren voordat u een afspraak kunt maken, of voordat de huisarts u terugbelt.

Ten tweede kunt u, als dat mogelijk is, gebruik maken van het e-consult. Dit is een beveiligde manier van mailen met de huisarts via het patiënten portaal.

Ook kunt u uw klachten alvast opzoeken op thuisarts.nl, of op moetiknaardedokter.nl waar veel waardevolle informatie staat.

Als u vragen heeft over COVID of over de (booster) vaccinatie, kunt u beter de GGD bellen dan uw huisarts. Het nummer is 0800-1351.

De huisartsen zetten geen booster-vaccinaties, dat doet alleen de GGD.

Tevens kunt u met de assistente meedenken als het gaat om COVID-klachten. Een zelftest is al heel fijn.

En vraagt de doktersassistente of de huisarts u toch om een afspraak bij de GGD te maken voor een test, bedenk dan dat wij hier goede redenen voor hebben. Dit doen wij om onszelf en de kwetsbare patiënten te beschermen.

Hopelijk hebben we u hiermee wat meer duidelijkheid kunnen geven.

Het zal nog even duren, maar met begrip en de inzet van iedereen moet het goed komen.

En als afsluiting: een complimentje aan de doktersassistente voor haar harde werk is altijd welkom!”

advertentie
advertentie