Brandweer TS Houten als eerste voertuig in het peloton
Brandweer TS Houten als eerste voertuig in het peloton Brandweer Houten

Brandweer Houten verleent hoogwaterbijstand in rampgebied Maastricht

16 juli 2021 om 18:12 Overig

MAASTRICHT Op donderdagavond 15 juli vertrok een tankautospuit vanuit Houten naar de verzamelplaats langs de A2, het tankstation van de Esso, in Beesd. Van de tien brandweervoertuigen kwamen er zes uit de VeiligheidsRegio Utrecht, waaronder Oudewater, Lopik en Nieuwegein-Zuid. Vier andere brandweervoertuigen kwamen uit andere buurregio’s. Niels Steehouder trad op als bevelvoerder van het Houtense voertuig.

Als de door de politie, met blauw zwaailicht, begeleidde sliert voertuigen nog niet halverwege is, wordt in de media al bekend gemaakt dat de provincie Limburg tot rampgebied is verklaard. Duizenden inwoners in de provincie en naastgelegen Duitse- en Belgische provincies waren inmiddels al geëvacueerd. Steehouder: ,,Voor vrijdagnacht werd gevreesd dat de Maas buiten de oevers zou treden met alle gevolgen van dien. Om die reden werd ook deze brandweer eenheid opgeroepen om ter plaatse te helpen waar mogelijk is”

LAATSTE REDMIDDEL Als de groep langs het Maastricht UMC rijdt, zijn mensen nog druk doende met graafmachines en zandvulmachines om de laatste hand te leggen aan een eindeloze ommuurde wand van zandzakken. Een laatste redmiddel om bij een overstroming het water zo veel mogelijk buiten het ziekenhuis te houden. Een beangstigende bevestiging van een immense dreiging.

Na de briefing kregen de bevelvoerders van de voertuigen een gedeelte van het risicogebied toegewezen dat strak tegen de Maas aan ligt. Daar kon door heen gereden worden om mogelijke ondersteuning te verlenen aan hen die nog niet vrijwillig het gebied verlaten hadden. Steehouder: ,,Het was er echt stil en verlaten. Weinig auto’s in de straten en overal zandzakken voor de deuren en lege woonkamers. Velen hadden uit voorzorg de huisraad al een etage hoger neergezet.“

BIJNA 6 METER HOOG Het water van de rivier stroomde even verderop zichtbaar met enorme kracht en waterverplaatsing en had al een hoogte van bijna 6 meter. Veel wegen van het industrieterrein stonden al ruim onder water.

Klokslag 03.00 uur kregen de teams te horen dat het water het hoogste niveau bereikt had. Steehouder haalde diep adem. ,,De omvang van het hoogwater was al erg genoeg voor alle direct betrokkenen. Hopelijk blijft het hierbij, en dat bleef het ook. Na nog enkele controle ronden gereden te hebben werd de terugreis om 08.00 uur aanvaard. Aflossing door een 2e ploeg uit Houten was niet meer nodig.”

advertentie
advertentie