Adrie van Rijn houdt de deur open voor een deelnemer van Duurzaam Vervoer Houten
Adrie van Rijn houdt de deur open voor een deelnemer van Duurzaam Vervoer Houten Irene van Valen

Gaan rol en positie lokale vervoersinitiatieven in Houten veranderen?

29 november 2020 om 10:15 Verkeer en vervoer

HOUTEN Eind 2023 neemt de gemeente de rol van contractbeheerder van de regiotaxi over van de provincie. Het huidige vervoerssysteem doelgroepenvervoer en Aanvullend Openbaar Vervoer is echter in de toekomst financieel niet houdbaar. Daarom start de gemeente een tweetal pilots met als doel eind eerste kwartaal 2021 met aanbevelingen te komen voor het sociaal recreatief Wmo-vervoer.

door Annette Stolk – de Vries

In het plan van aanpak om per 2024 te komen tot een betaalbaar, beheersbaar passend en betrouwbaar vervoerssysteem, werkt de gemeente samen met andere Lekstroom-gemeenten. Doel is om inwoners van deze gemeenten in staat te stellen zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te blijven deelnemen. Daarbij wordt gekeken hoe het Wmo-vervoer nu is geregeld en welke alternatieve vervoersvormen er in de eigen gemeente zijn. Wethouder Van Dalen: ,,Met de twee pilots onderzoeken we hoe we de vervoerssystemen betaalbaar kunnen houden.’’

REIZIGERSKENMERKEN Dominique van ’t Schip is beleidsmedewerker Sociaal Domein: ,,De bevolking van Houten zal in de toekomst steeds meer vergrijzen. De vraag is hoe we het doelgroepenvervoer kunnen vernieuwen en slimmer maken, zodat het beter en goedkoper wordt. Daarbij is het van belang in beeld te krijgen wie de doelgroep is en hoe we de beschikbare vervoerders hierop kunnen inzetten. Daarbij is er behoefte aan meer grip en het beter op elkaar laten aansluiten van beschikbaar vervoer. Wanneer moet het vervoer uitgevoerd worden door een regiotaxi of wanneer kan lokaal vervoer ingezet worden?’’ 

Het ‘woordenboek reizigerskenmerken’ geeft inzicht in de vervoersbehoefte en mobiliteitskenmerken van de Wmo-gebruikers van de regiotaxi. In pilot 1 wil de gemeente het woordenboek reizigerskenmerk invoeren in het registratiesysteem van het Sociaal Team. Het voordeel daarvan is dat een éénduidige registratie van de reizigerskenmerken ervoor zorgt dat vervoerders, gemeenten en het callcenter van de regiotaxi dat de ritaanname verzorgt, dezelfde taal spreken.

LOKALE VERVOERSINITIATIEVEN In pilot 2 wordt de positie en de rol van de lokale vrijwillige vervoersinitiatieven opnieuw vastgesteld. De gemeente wil deze vervoersinitiatieven een steviger plek geven in het vervoerssysteem. Wethouder Van Dalen: ,,In Houten hebben we binnen de Rondweg Stichting Duurzaam Vervoer en Automaatje. Deze vervoersinitiatieven zijn kwetsbaar, omdat ze grotendeels draaien op vrijwilligers. Om te zorgen voor een toegankelijk en betaalbaar vervoerssysteem is het belangrijk dat ook lokale initiatieven een duidelijke en belangrijke rol krijgen.’’ Er zal onder meer worden gekeken of lokale vervoerders een deel van de ritten van de regiotaxi kunnen overnemen en wat lokale vervoerders nodig hebben om meer ritten te kunnen uitvoeren. De gemeente hoopt hiermee een deel van de geplande ombuigingen te realiseren.

DUURZAAM VERVOER De gemeente ziet Stichting Duurzaam Vervoer Houten als een maatschappelijk waardevol initiatief dat van grote betekenis is voor inwoners met een mobiliteitsbeperking. De stichting heeft de gemeente echter laten weten tegen organisatorische problemen aan te lopen. Een professionaliseringsslag is nodig om het voortbestaan van de stichting te garanderen. Om deze professionaliseringsslag te realiseren, heeft de gemeente een budget vastgesteld vanuit de Sociale Koers. Van Dalen: ,,Aan het einde van het eerste kwartaal 2021 informeren we de gemeenteraad over de uitkomsten van de pilots en zullen we met een advies komen voor de vernieuwing van het Wmo-doelgroepenvervoer.’’ Uit het advies zal tevens moeten blijken wat nodig is om de ombuigingen te realiseren.

advertentie
advertentie