Dick Veldkamp
Dick Veldkamp Marjolein Thijse

Een nieuw systeem voor reclamefolders

11 december 2019 om 07:03 Column

Houten wil in 2025 een circulaire stad zijn. Dat betekent onder andere dat we optimaal gebruik maken van onze grondstoffen en materialen. Hoe kunnen we minder afval produceren? Hoe zorgen we ervoor dat afval een tweede leven krijgt?

GroenLinks heeft onlangs samen met SGP aan het college vragen gesteld over invoering van een zogenaamd Opt-In systeem voor reclamefolders. U kent vast wel het stickersysteem voor brievenbussen waarmee u kiest wat u wilt ontvangen: of 'NEE Géén folders, JA wel huis-aan-huis bladen' of 'NEE Géén folders, NEE géén huis-aan-huis bladen'. Geen sticker wordt beschouwd als JA/JA.

Veel mensen gooien folders ongelezen weg. Dit kunnen we voorkomen door het huidige principe voor brievenbussen zonder stickers om te keren: geen sticker wordt gelijk aan 'NEE Géén folders, JA wel huis-aan-huis bladen'. GroenLinks vindt het belangrijk dat de Houtense huis-aan-huisbladen wél zoveel mogelijk bezorgd worden, vandaar dat wij niet kiezen voor NEE/NEE als standard-optie. Wilt u ook reclamefolders, dan plakt u een JA/JA sticker op uw brievenbus.

Het nieuwe systeem zou in Houten 200 ton papier per jaar besparen. Een nadeel is dat er minder geld voor oud papier wordt opgehaald voor scholen en kerken. Hier moet goed naar gekeken worden; echter dat afval geld oplevert kan natuurlijk nooit een reden zijn om dan maar meer afval te produceren!

De gemeente Amsterdam heeft het opt-in-systeem begin 2018 ingevoerd; er is over geprocedeerd, en er is tot in hoger beroep gebleken dat de gemeente bevoegd is zo'n regel in te voeren. Diverse andere gemeenten overwegen dit nu.

Alternatieven voor reclamefolders zijn er volop: websites (vaak met reviews) en digitale folders (www.reclamefolder.nl). Laten we doen wat we kunnen: met een ander stickersysteem in Houten besparen we tonnen papier. Een stap op weg naar de circulaire economie.

Dick Veldkamp
GroenLinks

advertentie
advertentie