vlnr: Ronald Verbeek, Jessica Dijkman, Anneke Dubbink en JoCa.
vlnr: Ronald Verbeek, Jessica Dijkman, Anneke Dubbink en JoCa. Richard Thoolen

Theaterstuk is op zoek naar figuranten

22 juli 2019 om 14:47 lokaal

HOUTEN 'Oude Grond en nieuwe zielen' is een theatrale belevenis die gepland staat in Houten-Zuid in de (na-) zomer van 2019. Op vier verschillende locaties zullen verrassende, creatieve voorstellingen gegeven worden die de bezoekers een bijzondere kijk op Houten zullen bieden. De organisatie op zoek naar figuranten die de 20 minuten durende voorstellingen met hun aanwezigheid willen verrijken. Regisseuse Jessica Dijkman: ,,Dat kan van alles zijn, passend bij de situatie en de persoon. Zo hebben we iemand die gewoon doet wat hij altijd al doet: lekker vissen in de Rietplas. Ik ben het script nog aan het schrijven en daar passen nog veel meer figuranten in. Ik wil mensen vragen om zich als figurant aan te melden. Het is erg leuk om te doen en helemaal niet moeilijk. Iedereen is welkom. Heeft u interesse? Neem dan vrijblijvend contact met me op via e-mailadres jessica@wijkexpeditiehouten.nl."

Afgelopen zondag hield de organisatie een kennismakingsbijeenkomst op het strandje bij de Rietplas die vergezeld ging van een gezellige Rietplas Tea. Teamleden van WijkExpeditie Houten maakten kennis met figuranten die zich eerder al hadden aangemeld. Onder hen was Geert-Jan Zegers: ,,Ik heb mij aangemeld als vrijwilliger en figurant. Ik heb ervaring met speaker zijn en treedt op als spreker bij kerkdiensten en evenementen in zwembad De Wetering. Men vond mijn stem mooi en daarom is mij gevraagd of ik de voorstelling hier wil begeleiden met gesproken tekst. Dat wil ik graag doen, en daarom sta ik hier nu bekend als De Stem".

Regisseuse Jessica Dijkman gaf een inkijkje in het creatieve proces dat aan de basis ligt van haar voorstelling. Staande op de brug maakte zij de toehoorders attent op de vele lijnen die zichtbaar waren in het gezichtsveld. In het water waren golfpatronen zichtbaar die onderbroken werden door plaatsen waar de wind vrij spel had onder de brug. Ook de bebouwing lieten een lijnenspel zien dat zich aftekende tegen de blauwe lucht. Jessica: ,,Zie de grillige lijnen van de donkere kubuswoningen in vergelijking tot de vloeiende lijnen van de kleurrijke Noorse huizen." Niet alleen visuele indrukken worden gebruikt, maar alle zintuigen worden aangesproken. Jessica: ,,Voel de nerven in het houtwerk van de leuning van de brug." Mensen die al jaren gedachteloos de brug passeren staan opeens vol aandacht contact te maken met de brug en de omgeving.

Dan doet zich opeens een emotioneel gebeuren voor. Een jong meisje komt vrolijk zingend aangefietst, maar slaat om onduidelijke redenen opeens over de kop. Zij komt lelijk ten val midden op de brug, waarbij tanden afbreken of door haar bovenlip steken. Haar vader is snel ter plaatse om zijn van pijn krijsende dochter te helpen, maar beseft al snel dat hij zelf weinig kan doen en de hulp zal moeten zoeken van dokter en tandarts. Ook dat maakt onderdeel uit van het leven en het gebeuren rond de Rietplas. Jessica: ,,Er is in de voorstelling ook ruimte voor dingen die mensen niet zo leuk vinden maar wel gebeuren. Deze valpartij heeft haar sporen achtergelaten op de brug in de vorm van bloedvlekken die voor een ieder zichtbaar zijn. Een ander voorbeeld hoorde ik van bewoners aan de Rietplas. Zij zaten te genieten van die schattige kleine eendjes toen er opeens een snoek opdook en zo'n zacht donsje in één hap wegwerkte. Die vis had een heel ander beeld bij een klein eendje. Deze contrasten vind ik interessant om te onderzoeken. Deze dingen laten zich niet plannen, maar ik denk wel na of en hoe ik het eventueel in de voorstelling kan verwerken. De voorstelling zal ook niet helemaal geregisseerd worden, juist om ruimte te laten voor spontane gebeurtenissen."

Naast de voorstelling bij de Rietplas maken drie andere voorstellingen/locaties deel uit van hetzelfde theaterstuk:  Weteringhout, Schonauwen en Schoneveld. De voorstellingen worden groots opgezet en zullen een multi-sensationeel spektakel bieden. Alle zintuigen van de toeschouwers zullen aangesproken worden. Er worden kunstwerken gecreëerd en geplaatst in het gezichtsveld van de toeschouwers. Er worden decors en kostuums gemaakt waarmee een bijzondere sfeer neergezet wordt. Simpele handelingen kunnen in een andere context geplaatst worden. De geschiedenis van de locaties kan aan de orde komen waardoor de mensen de plek beter beter gaan kennen. Jessica: ,,Bijzonder vind ik dat het hele gebied van de Rietplas als archeologisch significant is bestempeld en dat mensen daar niet dieper dan 30 centimeter in mogen graven om geen schade aan eventuele artefacten  te veroorzaken. En deze artefacten mogen gewoon in de grond blijven zitten en behouden zo hun historische waarde."

Maar Jessica gebruikt niet alleen historische voorwerpen als bron van inspiratie. Een fiets die al maanden in het water heeft gelegen en nu aan land is gezet trekt haar aandacht. Zij bekijkt hem van alle kanten en neemt foto's. Wanneer de voorstelling plaats vindt zal hij daar waarschijnlijk fysiek niet meer staan, maar wellicht komt het beeld op een andere wijze terug in haar voorstelling. Jessica gebruikt al haar zintuigen om daar ervaringen voor de toekomstige toeschouwers mee te ontwikkelen die in relatie staan tot de Rietplas. In de twee uur dat we haar hebben meegemaakt mochten we getuige zijn van haar alertheid en het creatieve proces dat ten grondslag ligt aan de voorstelling. Ze heeft al genoeg inspiratie opgedaan om de hele voorstelling mee te kunnen vullen, maar streeft naar een optimale ervaring. Vele dagen zal Jessica nog doorbrengen aan of op de Rietplas en zich laten inspireren door de elementen, de gebeurtenissen en de mensen. Van alle ideeën die zij opdoet zal zij slechts diegene kiezen die zij het meest geschikt vindt en een bijzondere ervaring voor het publiek met zich mee zullen brengen. Wekenlang ervaren, bedenken, associëren en schrijven zullen resulteren in een 20 minuten durende performance van hoge kwaliteit. 

Naast Jessica zijn er drie andere regisseurs actief die zorg dragen voor theaterstukken op andere locaties: Marleen Biesheuvel voor Schoneveld, Niels Wolfkamp voor Schonauwen en Jantine van den Bosch voor Weteringhout. Ook zullen kunstenaars, historici, fotografen, kostuum- en decorbouwers  en vele vrijwilligers meehelpen om de voorstelling tot een onvergetelijke ervaring te maken. 

De kaartverkoop voor 'Oude Grond en nieuwe zielen' is inmiddels van start gegaan bij Theater Aan de Slinger te Houten.

Verdere informatie over dit verrassende gebeuren kunt u vinden op de website https://houtensnieuws.nl/dossier-beschrijving/wijkexpeditie-houten-zuid-576605 en www.wijkexpeditiehouten.nl

Ook huizen, bomen, wolken, bootjes, zwemmers, prullenbakken en eenden hebben de interesse van Jessica.
De informatie bijeenkomst werd aangekleed met een gezellige Teaparty.
Jessica legt aan Geert-Jan (De Stem) uit wat er globaal gaat gebeuren.
Een fiets die uit het water is gevist is ook een bron van inspiratie voor Jessica.
advertentie
advertentie