Dymph van den Berg en Wanda de Jong hebben zin in de Libelle Zomerweek
Dymph van den Berg en Wanda de Jong hebben zin in de Libelle Zomerweek Theo van Meijel

De Collectie Commissie en het Wereldwinkel-virus

23 mei 2019 om 07:35 lokaal

HOUTEN Wanda en Dymph gaan met de Wereldwinkel naar de Libelle Zomerweek. De medewerkers van de Wereldwinkel doen verslag:

,,Natuurlijk wist ik van niks. Ik zei 'ja' en ik had géén idee. Maar de rest ook niet. Want op dat moment moest alles nog beginnen…

Ik bezocht vorig najaar een inspirerende Trend-dag bij de Landelijke Vereniging van Wereldwinkels en werd gestrikt voor de Collectie Commissie: een groep vrouwen die vanuit hun eigen winkels voelden dat er meer nodig was om de Wereldwinkel weer op de kaart te zetten dan alleen een poster met een actie. Voorop stond Els van Luijk, die zich waarschijnlijk een roepende in de woestijn voelde met haar idee om naar de VT Wonen & Design Beurs te gaan met de Wereldwinkel. Het leek ook allemaal zo verschrikkelijk ver weg.

Wat er daarna gebeurde, heeft niemand voor mogelijk gehouden nadat jarenlang veel Wereldwinkels solitair voor hun bestaan knokten. Tijdens de informatiebijeenkomsten van de Collectie Commissie over de Libelle Zomerweek, ontstond er een samenwerking tussen de winkels. We voelden de verbondenheid en, wat belangrijk was, de overeenkomsten tussen de winkels en de vrijwilligers. Allemaal proberen we zo goed mogelijk in te kopen en de winkel met elkaar te draaien met de kennis en ervaring die we hebben. Allemaal voor het goede doel: een beter bestaan voor de producenten van alles wat we verkopen.

Wil je weten wat daarop volgde? Enig idee wat er gebeurt als zoveel winkels er voor gáán? Daar gaan we dan (vergeef me als ik iets oversla): eerst omschakelen van de VT Wonen & Design Beurs in oktober naar de Libelle Zomerweek in mei. In mei?! Jazeker, dat lukt! Producten uitkiezen, naar de informatiedag van Sanoma, bellen met alle Wereldwinkels over geld en vrijwilligers, praten met alle leveranciers die hun producten in consignatie wilden geven, flyers ontwerpen, posters ontwerpen, wat te doen met Facebook en Instagram, praten met Sanoma over de stand, de grootte, de parkeerkaarten, de toegangsbandjes, de hele planning maken voor alle vrijwilligers die de stand gaan bemensen, een draaiboek maken voor de hele voorbereiding en uitvoering van de Libelle Zomerweek, productlijsten maken, prijslijsten maken, bedenken hoe de inrichting gaat worden van de stand, een proefopstelling maken, alle binnengekomen producten tellen en prijzen, inkopen doen van etikettangen, kassa op een batterij, scharen, pennen, plakband, pin-automaten verzamelen, een bus regelen om alles naar Almère te vervoeren, oja en een chauffeur, alles in laden en naar de container en de stand sjouwen… hebben we licht? Hebben we planten? Hebben we een activiteit? Duizend-en-één-dingen om aan te denken…en evenzoveel dingen om te doen.

En dat alles door vrijwilligers! Vind je het niet geweldig? Toen ik maandag in Venlo was en de poster in het stoepbord zag staan, voelde ik me zo trots en als ik vandaag in Fairplaza loop en ik hoor zowel de inkopers als de verkopers enthousiast over de Libelle Zomerweek praten, dan besef ik ten volle wat we aan het doen zijn.

Wij zijn de Wereldwinkel met elkaar. Wij hebben geweldige winkels, we hebben de mooiste -en eerlijkste cadeau's, en we zetten ons in voor een betere wereld. We zeggen hiermee tegen iedereen: Twijfel niet en doe met ons mee. Laat je besmetten met dat mooie Wereldwinkel-virus!"

advertentie
advertentie