Lynn, Cas en Kiki maken plezier op de proefopstelling Bewegend leren. De voetbal mag niet in de soep vallen.
Lynn, Cas en Kiki maken plezier op de proefopstelling Bewegend leren. De voetbal mag niet in de soep vallen. Richard Thoolen

Bewegend leren

11 februari 2019 om 15:42 lokaal

HOUTEN Donderdag vond het kennis-event Bewegend Leren plaats. Het event werd georganiseerd door Springlab en werd bijgewoond door meer dan 50 belangstellenden uit de gemeente Houten en Bunnik.

TOEHOORDERS Tot de belangstellenden behoorden wethouders, vertegenwoordigers van kinderopvangcentra, basisscholen, jongerencentra, Sportpunt Houten en buurtsportcoaches. Wethouder Kees van Dalen opende het event met een korte toespraak: ,,Bewegend leren vormt de verbinding tussen sport en onderwijs. Ik ben trots dat Houten als pilotgemeente voor bewegend leren optreedt en het event hier in de Meerpaal georganiseerd wordt." Wethouder Jorrit Eijbersen toonde zich verheugd over de samenwerking tussen gemeentes Bunnik en Houten die al haar derde jaar in gaat. Eijbersen: ,,Bewegend leren heeft de toekomst en ook al ligt de focus momenteel bij de jongere kinderen, ik vind het ook van toegevoegde waarde voor volwassenen, waaronder bestuurders." Daarna prees Eijbersen Jan-Paul de Beer van Springlab die als visionair aan de basis van een aantal toepassingen gestaan heeft.

GAMES De Beer: ,,We zijn gemaakt om te bewegen, maar onze systemen zijn ontdaan van elke vorm van natuurlijk bewegen. Zitten is de nieuwe norm geworden. Wij hebben ons tot doel gesteld om mensen op innovatieve manieren te laten bewegen. Bij jongeren zien we games als een oorzaak van lichamelijke passiviteit. In plaats van ze games te ontnemen willen we ze games bieden waar bewegen onderdeel van uit maakt. Moon Trees, Flo en de Tovertafel zijn een aantal succesvolle toepassingen om natuurlijk bewegen in de maatschappij te stimuleren. Voor de jongsten hebben we nu in samenwerking met pedagogen en kinderopvangcentra een 6-tal games ontwikkeld die bewegen op een leuke manier stimuleren."

DEMONSTRATIE Tess Volkers heeft onderzoek gedaan naar het effect van deze games en presenteerde haar bevindingen. Het bleek dat kinderen al spelende veel meer gingen bewegen. Met overtuigende meetwaarden en grafieken liet ze zien wat het precieze effect is. Maar niets werkt zo overtuigend als de spelen zelf in werking te zien. Manon en Wytske van Kind&Co hadden Lynn (2), Cas en Kiki (3) meegenomen om een paar spelen op de beweegvloer uit te proberen. De kinderen hadden niet veel tijd nodig om de intuïtieve spelletjes te snappen. Al spoedig sprongen, dansten en kropen ze met rode wangetjes over de beweegvloer om de opdrachten te volbrengen. Worteltjes en tomaten vlogen over de vloer. Ze moesten ze in stukken hakken en in een soeppan stoppen. Zaken die daar niet in thuis horen, zoals voetballen en koekjes, moesten ze tegenhouden. Al snel gingen de kinderen helemaal op in hun nieuwe spel en vergaten dat er zo'n 50 mensen naar ze stonden te kijken.

EVEN PROBEREN Nadat de kinderen het speelveld verlaten hadden mochten anderen het ook even gaan proberen. Buurtsportcoach Mieke betrad daarop de beweegvloer vergezeld door wethouders van Dalen en Eijbersen. Ook voor hen bleken de spelen uitdaging te bieden en uit te nodigen tot bewegen. Na enkele minuten rondgekropen te hebben op zoek naar bijzondere dieren konden zij onder het genot van een hapje en een drankje nog even napraten.

Buurtsportcoach Mieke en wethouder Eijbersen vermaakten zich ook prima op de beweegvloer.
Lynn, Cas en Kiki maken plezier op de proefopstelling Bewegend leren.
Buurtsportcoach Mieke en wethouders van Dalen en  Eijbersen deden mee aan het bewegend leren.
Jan-Paul de Beer heeft in wethouders van Dalen en Eijbersen twee enthousiaste voorstanders van Bewegend leren.
advertentie
advertentie