
Tapasbar Huize Den Eng in ‘t Goy gaat binnenkort haar deuren sluiten
14 maart 2023 om 16:40 Zakelijk’t GOY Vijfentwintig jaar lang hebben Gabriëlle (52) en Tim Schönherr (56) hun ziel en zaligheid gelegd in Tapasbar en zalencentrum Huize Den Eng. Nu is echter voor hen het moment aangekomen om afscheid te gaan nemen van de vele trouwe gasten. Na twee moeilijke coronajaren zijn de gestegen kosten en de inflatie de oorzaken van hun besluit. Op 26 maart is de laatste dag dat het restaurant nog open is en 1 april zal de overdracht zijn. Dan nemen de neven Anil en Hakan Zihni de zaak over en zorgen daarmee voor een doorstart.
door Annette Stolk – de Vries
In februari 1998 zagen ze in het Utrechts Nieuwsblad min of meer bij toeval een kleine advertentie staan waarbij een partycentrum te koop was ergens in de Utrechtse Heuvelrug. ,,We kregen het adres van de makelaar en kwamen in dit gehucht terecht”, vertelt Tim lachend. ,,Onze eerste reactie was dat we hier helemaal niet wilden zitten. We zagen alleen maar weiland. Houten was toen natuurlijk ook nog een heel stuk kleiner. We zijn uiteindelijk toch maar uitgestapt en het pand uit ca 1868 binnengestapt. Eenmaal binnen waren we snel verkocht. We vielen eigenlijk gelijk voor de grootte en de mogelijkheden die dat met zich meebracht.”
We waren het eerste restaurant in Nederland waarbij men onbeperkt tapas kon eten
TAPAS
De eerste vijf jaar wonen Gabrielle en Tim met de drie kinderen boven de zaak. Later verhuist het gezin naar Hilversum. Gabrielle: ,,Toch zijn we helemaal verankerd met ’t Goy. We hebben hier veel kennissen. Aanvankelijk was Huize Den Eng echt een zalencentrum met daarbij een café-restaurant. Zeven jaar lang was het ook erg in trek voor bussen die met dagjesmensen aan het toeren waren. Vanaf 2007 doet het restaurant dienst als tapasbar. Tim: ,,We waren het eerste restaurant in Nederland waarbij men onbeperkt tapas kon eten. Uit heel Nederland, van Zeeland tot Groningen, kwamen ze hier kijken hoe wij dit hadden georganiseerd.”
SUCCES
Vanaf het allereerste begin bleek het onbeperkt eten van de kaart een groot succes. Dit succes schrijft Gabriëlle toe aan de kwaliteit van het eten, de persoonlijke bediening en de interactie met de klant. ,,Wij werken niet met een tablet. Wij geven graag uitleg bij de kaart. Goed met klanten omgaan en gastvrijheid staat bij ons centraal. Dat straalden we uit en dat pikte ons personeel altijd geweldig op. We stonden versteld hoe goed mensen ons wisten te vinden en dat is tot op de dag van vandaag nog zo.” Het restaurant heeft een trouw klantenbestand. ,,Zelfs tijdens corona bestelden ze nog wekelijks”, vertelt Tim. ,,We bleven ook toen open voor het afhalen van bestellingen, vooral om de gang er in te houden.”
LAATSTE KEER
Voor Gabrielle en Tim zijn de 25 jaar voorbijgevlogen. Gabriëlle: ,,Geen dag was hetzelfde. We hebben zoveel mensen blij gemaakt. Daar deed je het voor en daar werd je blij van.” De huidige lastige tijden voor de horeca met de gestegen kosten en de hoge inflatie heeft hen nu doen besluiten te stoppen. Gabrielle gaat verder met haar schoonheidssalon in Hilversum. Tim heeft een eigen klusbedrijf, maar het zou ook zo maar kunnen dat hij anderen gaat begeleiden met het opzetten van het concept van een tapasbar. Tot en met 26 maart moeten ze echter eerst nog vol aan de bak. Gabriëlle: ,,De reserveringen lopen storm. Iedereen wil nog een laatste keer tapas komen eten bij ons.”