Door het fietspad achter het busstation langs te laten lopen, kruisen de routes van auto's en fietsers elkaar minder
Door het fietspad achter het busstation langs te laten lopen, kruisen de routes van auto's en fietsers elkaar minder TS

Gouden tip: leg het fietspad achter het busstation om

17 december 2019 om 15:47 Verkeer en vervoer

HOUTEN Begin oktober vroeg wethouder Kees van Dalen om de gouden tip om het kruispunt De Molen/Kruitmolen in het centrum veiliger te maken. Al jaren is dit één van de meest gevaarlijke punten in Houten. De gemeente Houten deed via social media een oproep aan haar inwoners om te komen met dé gouden tip om dit kruispunt veiliger te maken. https://houtensnieuws.nl/lokaal/verkeer-en-vervoer/prijsvraag-hoe-kan-dit-kruispunt-veiliger-647186 

In totaal hebben 151 mensen met de gemeente meegedacht voor het verbeteren en veiliger maken van kruispunt Kruitmolen. Wethouder Kees van Dalen (Verkeer & Vervoer) reikte maandag de prijzen uit aan de winnende tipgevers. Hans van Driel wint de wedstrijd en ontvangt € 250,- om te besteden aan fietsaccessoires. Judith Henstra en Marjan Letter ontvangen beiden een cheque van €125,- voor hun ideeën voor kleinere ingrepen. De winnende tips vormen de basis die de gemeente met experts en vakspecialisten gaat uitwerken. De gemeente onderzoekt of en hoe zij de ideeën  kan uitvoeren. De gemeente organiseert hiervoor o.a. een ontwerpatelier.

GOUDEN TIP Hans van Driel stelt voor het fietspad achter het busstation langs te leggen. Dit vermindert het aantal conflicten tussen afslaand autoverkeer en fietsers. Het heeft geen nadelige effecten zoals verkeer via andere straten. Fietsers fietsen dan vanaf de Koppeling over het nieuwe westelijke fietspad naar het centrum. Deze oplossing herstelt de logische structuur van de Molen. Dit idee integreert de gemeente in de plannen voor de Ruimtelijke koers. Die gaan ook over de transformatie van het gebied rond De Molen.

Meer mensen noemden het fietspad achter het busstation leggen als oplossing. Hans van Driel dankt zijn prijs aan de kwaliteit en uitwerking van zijn inzending. Hij had ook oog voor andere aspecten waaraan gedacht moet worden. Veel mensen dachten ook aan tunnels en stoplichten als oplossing.

TWEEDE PLAATS Marjon Letter en Judith Henstra gaven tips die eerder kunnen worden uitgevoerd. Marjon noemde 'het plein van de hoffelijkheid' en het Judith het 'rechter maken van het fietspad'. Op het plein van de hoffelijkheid nemen fietsers en automobilisten geen voorrang maar letten ze op elkaar. Dit principe wordt duidelijk gemaakt met kleuren op straat. Het fietspad rechter maken zorgt ervoor dat automobilisten de fietsers beter zien. Ook ontstaat zo ruimte tussen het fietspad en zebrapad om even te wachten.

advertentie
advertentie