Afbeelding
Foto Pexels

ITIL 4 certificaat als basis in de ICT

Partnercontent

In de afgelopen 50 jaar heeft de mensheid op het gebied van technologie een enorme sprong gemaakt. Zeker het onderling uitwisselen van informatie heeft een enorme vlucht gemaakt. Deze informatietechnologie (kortweg ICT) heeft betrekking op informatiesystemen (onder andere beheren en verwerken van informatie over personen of objecten), telecommunicatie (het overbrengen van informatie over een bepaalde afstand zonder dat zender en ontvanger zich daarvoor hoeven te verplaatsen) en computers. Via netwerken zijn tal van computers met elkaar verbonden, zijn er databases opgezet om gegevensverzameling flexibel mogelijk te maken en zijn er inmiddels miljarden websites operationeel. Tal van specialisten waren, en zijn, er nodig om deze complexe materie verder te helpen ontwikkelen. Deze IT-dienstverleners moeten zich houden aan duidelijke richtlijnen die ze toepassen op het vakgebied waarin ze op dat moment werkzaam zijn. Een ITIL certificaat behalen, wat bewijst dat de IT-specialist zijn diensten aanbiedt vanuit de discipline van servicemanagemen

De grote sprong voorwaarts in de informatietechnologie

ITIL 4 certificaat in een veranderende digitale wereld

ITIL staat voor Information Technology Infrastructure Library en is volgens de ICTZaakwaarnemer ‘op een efficiënte en effectieve manier de gebruikers ondersteunen bij het gebruik van IT-services’. Ervoor zorgen dat je klanten- en gebruikers die van de IT-service gebruik maken, tevreden zijn. ITIL geeft vorm aan de grote verscheidenheid aan IT-servicemanagement werkzaamheden.
In 30 jaar tijd is er veel veranderd in de informatietechnologie. Systemen zijn complexer geworden en bijna de hele wereld is afhankelijk geworden van de digitalisering. Samensmelting van nieuwe technologieën en digitale transformaties eisten dat de certificering van ITIL meegroeide en evolueerde. De identificatie, planning, levering en uiteindelijke ondersteuning van IT-services gingen over in nieuwere versies van het ITIL certificaat. Inmiddels is ITIL 4 de standaard, sinds 2019. Voorlopig zal dit certificaat van kracht blijven, tot er op termijn weer een opvolger komt.

Carrière

Iedere ICT-er die gespecialiseerde organisatorische vaardigheden wil aanleren, heeft het ITIL certificaat nodig. Dit is nodig om waarde aan klanten in de vorm van services mogelijk te maken. Heb je dit certificaat op zak? Dan heb je het fundament gelegd om een glansrijke carrière te starten in de ICT. Je hebt geleerd wat de optimale werkwijze is in bepaalde complexe situaties. Iedere organisatie verlangt weer andere oplossingen als het aankomt op automatisering. Dus waar je ook terechtkomt, je weet als geen ander hoe je nieuwe ICT producten implementeert. De ICTZaakwaarnemer vertelt je welke stappen je moet ondernemen wanneer je het ITIL 4 certificaat wilt behalen. Kickstart je carrière vanaf dit punt en wees klaar voor de toekomst.

advertentie
advertentie