Afbeelding
Photo by Razvan Dumitrasconiu on Unsplash

Direct mail, een persoonlijke benadering

Partnercontent

In deze tijd van het jaar sturen we onze vrienden en familie een kaartje om ze fijne feestdagen en een gelukkig nieuwjaar te wensen. Zo’n persoonlijk bericht in je brievenbus heeft toch wat meer dan een mail, app of like op facebook of instagram. Ook als ondernemer kun je door het versturen van echte post net dat beetje meer aandacht aan je klanten geven en extra opvallen bij potentiële nieuwe klanten. 

Je kunt mailings versturen om allerlei redenen en op allerlei manieren. Heb je iets te vieren, een jubileum, nieuw bedrijfspand, nieuwe inrichting of nieuwe producten? Breng het onder de aandacht van je vaste klanten. Of ben je net gestart? In dat geval is naamsbekendheid bij een brede groep het eerste dat je wilt bereiken. 

Brievenbuspost oftewel direct mail is een leuke manier om klanten te verrassen of om je op een originele manier bekend te maken aan nieuwe klanten. Maar een direct mail campagne opzetten doe je niet zomaar. Het is best veel werk en kost ook het nodige. Hoewel je het ook zo groot of zo klein kan maken als je zelf wilt. Wie wil je bereiken? Waar vind je die mensen> Hoe spreek je ze aan? Wat is het uiteindelijke doel van je campagne? En hoe meet je of je dat doel hebt bereikt? Het is niet gek om je hierover te laten adviseren door een reclamebureau of een bedrijf gespecialiseerd in direct mailings. Kies iets dat bij jou past, dan komt het ook aan bij de klanten die bij jou passen. 

Alleen al een goed adressenbestand aanleggen is best een klus. Probeer je post zo persoonlijk mogelijk te adresseren, liefst gericht aan een persoon. Denk ook na over de aanspreekvorm die je gebruikt, dit kan gevoelig liggen. Weet je niet goed wie je aanspreekt, hou het dan neutraal. Met alleen een bedrijfsnaam en een postbusnummer als adres is de kans groot dat je boodschap ongezien bij het oud papier belandt. Natuurlijk is direct mail een vorm van reclame, maar het moet niet zo voelen.

Reactie

Als je wilt weten of je direct mail goed is aangekomen en effect heeft is het slim om een reactie-adres en eventueel een reactie formulier mee te sturen. Zelfs van een negatieve reactie kun je veel leren voor een volgende keer. En met een ‘retour afzender’ schoon je je adressenbestand op. Maar dat zijn natuurlijk niet de reacties die hoopt te krijgen. Leuker is het als je je klanten iets aanbiedt waar ze zich nog wel even voor op moeten geven (een proeverij van nieuwe producten, een kijkje achter de schermen, een vrijblijvende kennismaking of een netwerkbijeenkomst bij jou bijvoorbeeld). Aan de opgaves, kun je het eerste resultaat van je actie een beetje peilen. 

In deze tijd van cadeautjes en kaartjes is het ook niet gek om juist wat aandacht te geven aan je trouwe klanten. En door een korting te geven voor een introducé kun je ook op deze manier nieuwe klanten aan je binden. 

advertentie