Vier deelnemers aan het OLC, met rechtsboven vrijwilliger Julie en linksonder Manon Ruys
Vier deelnemers aan het OLC, met rechtsboven vrijwilliger Julie en linksonder Manon Ruys Irene van Valen

Afsluiting taalleertraject in het Taalhuis Houten: een sprong naar de toekomst

13 april 2021 om 13:14 Onderwijs

HOUTEN Vier deelnemers aan het Open Leer Centrum ontvingen afgelopen maandag 12 april een certificaat ter afsluiting van een taalleertraject in het Taalhuis. Het was een feestelijk samenzijn in de bibliotheek. Twee andere deelnemers waren helaas door ziekte afwezig.

door Irene van Valen

Het OLC is een traject voor kwetsbare taalleerders die niet meer inburgeringplichtig zijn. Zij beheersen niet het juiste taalniveau of vallen na de inburgering in een gat waardoor kennis wegebt. In twintig weken en aan de hand van persoonlijke leerdoelen werken zij aan alfabetisering en spreekvaardigheid. Niet alleen leren zij de taal beter, maar ook hun zelfvertrouwen groeit. Taaldocent Manon Ruys leidde dit traject en werd ondersteund door vrijwilliger Julie van Oppen. Het vervolg op dit traject is het Taalplus-traject bij NL-Educatie.

CERTIFICATEN Hanna Ruiten, projectleider bij Bibliotheek Lek en IJssel sprak haar respect uit: ,,Jullie volgden 40 lessen en oefenden, herhaalden en leerden veel, waardoor jullie taalvaardigheid verbeterde. Daar mogen jullie trots op te zijn.” Vervolgens kregen de vier deelnemers hun certificaten en nam Ruys het woord: ,,Het was een zoektocht om voor iedereen de beste manier van leren te ontdekken, maar daarna was jullie inzet enorm.” Vervolgens sprak ze iedere deelnemer aan op hun kracht tijdens de training. Na het ontvangen van de certificaten klonk applaus. Waarna de groep de docent en vrijwilliger bedankten.

LEERPROCES Ruys werd geprezen om haar rustige manier van lesgeven en het leren werken op de computer. Bovenal genoten de deelnemers van het contact met elkaar, daarom werden sommigen onder hen geëmotioneerd tijdens deze afsluitging. Waarop Ruys zei: ,,Ik zou jullie graag allemaal knuffelen. Laten we dit afspreken: zodra wij weer samen mogen komen, spreken wij af in het park en gaan dan iets lekkers eten.” Daarna sprak ze de wens uit om op een dag iedereen aan het werk te zien in de bibliotheek, de moskee of op een andere manier als deel van de gemeenschap. ,,Laat dit een grote sprong zijn naar de toekomst.” Ruys vertelde eerlijk dat het lesgeven soms ook frustreerde: ,,Mensen vergeten snel wat zij leerden, waardoor ik meer dan eens besefte hoe belangrijk herhalen en onderhouden van de stof was. Daartegenover staat dat ik ieders plezier en groeiproces zag. Ik volgde met plezier ieders stappen.”

LIVE VERBINDING Tijdens deze bijeenkomst maakte het Taalhuis live contact met Koos van Dijk, beleidsmedewerker Werk en Inkomen. Hij zei blij te zijn dat de gemeente dit traject aanmoedigde. Vanuit het Taalhuis klonk dankbaarheid voor het feit dat deze groepsactiviteit ondanks de maatregelen door mocht gaan. Voor deze deelnemers was digitaal les te lastig om te volgen. Zonder begeleiding zouden zij waarschijnlijk geïsoleerd raken. Van Dijk zei: ,,Dat jullie de taal beter leren spreken en begrijpen, helpt in het contact met anderen. Fijn dat jullie zoveel leerden en het leuk vonden.” Op zijn vraag naar de volgende stap, antwoorde men dat zij doorgaan met een traject van NL-educatie. Van Dijk benadrukte zijn waardering en wenste hen succes met dit vervolg.

Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws?
advertentie
advertentie