Afbeelding
Pixabay

Hangt regio Zuidoost Utrecht een vierde aanvliegroute Schiphol boven het hoofd?

6 januari 2023 om 17:27 Maatschappelijk

REGIO Dat een vierde aanvliegroute er komt, heeft minister Harbers reeds besloten, maar waar die exact komt te liggen nog niet. Inwoners van de provincies Gelderland en Utrecht wanen zich op veilige afstand van luchthaven Schiphol, maar met een drukke vliegtuigsnelweg boven het hoofd en 120 vliegtuigen per dag staat dat flink onder druk. Komt deze aanvliegroute boven Bunnik, Zeist, Houten, Utrechtse Heuvelrug te liggen? 

door Kuun Jenniskens

Het ministerie meent dat het vanwege het drukke luchtruim boven Nederland nodig is om een nieuwe indeling te maken. De oefengebieden voor defensie worden gecentreerd in het Noorden, en het idee is om passagiers- en vrachtvliegtuigen minder om te laten vliegen. Dat zou de uitstoot van schadelijke stoffen moeten verminderen en brandstof moeten besparen. De nieuwe vierde aanvliegroute naar Schiphol is bedoeld voor vliegtuigen die uit het zuidoosten komen (Midden-Oosten, Azië). Het gaat mogelijk om 120 vliegtuigen per dag. Tussen 2026 en 2030 zal het stapsgewijs worden ingevoerd.

Nu is er alleen een vaste naderingsroute in buurt van Schiphol. Idee is om dit al vanaf de grens te doen.

ONBEKENDE ROUTE LEIDT TOT SPECULATIES Omdat er nog weinig concreets naar buiten is gebracht, is het lastig de situatie te beoordelen. Is dat bedoeld om concreet verzet in de kiem te smoren? Dat de minister de route niet aangeeft leidt in elk geval tot de nodige speculaties. Vanaf Wageningen boven de Lek en omhoog bij Houten of Nieuwegein? Of juist boven de A12, waardoor het ook Driebergen, Zeist, Odijk en Bunnik raakt? Ook Woerden maakt zich zorgen. Wie zal het zeggen? Idee is dat er ergens vanaf Wageningen richting Schiphol een route zal worden gemaakt. 

Hoog in de lucht, maar hoe hoog precies? Ook dat is niet bekend. Daarmee is ook niet te bepalen met hoeveel decibel dit gepaard zal gaan - en dat maakt de geluidsoverlast moeilijk in te schatten. 

ACTIEGROEP De recent opgericht actiegroep Stop4deroute.nl maakte een kaartje met een mogelijke route. Zij gaan uit van een denkbeeldig punt in de lucht ergens rond Rhenen of Scherpenzeel, om vervolgens over de Utrechtse Heuvelrug, via Zeist, of Bilthoven, naar Schiphol te vliegen. Of het klopt om een rechte liniaal over de plattegrond van Nederland als uitgangspunt te nemen is nog maar de vraag, want er zijn ook speculaties over een knik in de route. 

Stop4deroute.nl is initiatief van Marc Jetten en Lenneke Kok uit Doorn. Zij maken zich met een aantal inwoners uit de gemeenten Utrechtse Heuvelrug, De Bilt, Zeist, Stichtse Vecht en Rhenen ernstig zorgen over de overweging om een zogenoemde ‘vierde aanvliegroute’ naar Schiphol. In De Kaap zeggen zij dat het traject tussen de twee lijnen van de liniaal komt te liggen, en zij waarschuwen dat niet alleen binnen deze lijnen inwoners overlast gaan ervaren, maar ook daarbuiten.  

Volgens RTVU is de provincie Utrecht fel tegen de vierde aanvliegroute. In maart 2021 diende de provincie samen met de gemeenten Amersfoort, Baarn, Bunschoten, De Ronde Venen, Eemnes, Oudewater, Renswoude, Rhenen, Soest, Stichtse Vecht, Utrecht, Utrechtse Heuvelrug, Veenendaal, Woerden en Woudenberg een zienswijze in. Daarbij pleiten ze voor een vlieghoogte van 3000 meter, en het in acht nemen van kwetsbare natuurgebieden. (Op dit moment vliegen vliegtuigen op 10 kilometer hoogte boven ons gebied.)

Deze kaart maakte stop4eroute.nl - stop4eroute.nl
advertentie
advertentie